معرفی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار

نویسنده admin 1396/09/03 0 نظر مطالب,
معرفی رشته  مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار

 

در مقاله های آموزشی قبلی به آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر, رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار به طور کامل پرداخته شد که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله آموزشی به آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار پرداخته می شود تا شما علاقه مندان بتوانید با آشنایی کامل به انتخاب رشته خود بپردازید.
مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار همانطور که از نام آن پیداست به بررسی و مطالعه سخت افزار کامپیوتر می پردازد. سخت افزار کامپیوتر شامل : مدارهای چاپی, چیپ های رایانه, روترها و قطعات وابسته به آن ها مانند کیبورد, مانیتور, مودم, پرینتر و... می باشند که مهندسین گرایش سخت افزار به آشنایی با موارد گفته شده و تحقیق و توسعه آن ها می پردازند.


در کنار دروس تخصصی گرایش سخت افزار مانند مدار های الکترونیکی, سیستم های کنترل خطی, سیگنال ها و سیستم ها, الکترونیک دیجیتال, انتقال داده و ... دانشجویان گرایش سخت افزار به مطالعه دروس مشترک با گرایش نرم افزار و فناوری اطلاعات نیز می پردازند که باعث آشنایی با مفاهیمی هم چون طراحی و پیاده سازی نرم افزار های مختلف , آشنایی با زبان های مختلف برنامه نویسی, مباحث مدیریتی در گرایش فناوری اطلاعات و ... می گردد که در آینده شغلی بسیار تاثیر گذار می باشد. علاوه بر دروس دانشگاهی به دانشجویان علاقه مند توصیه می شود که در کنار دروس دانشگاهی حتما در دوره های آموزشی که در دانشگاه و موسسات مختلف برگذار می شود شرکت نمایند. به عنوان مثال می توان به دوره هایی مانند icdl, دوره های مختلف شبکه, طراحی و مدیریت وبسایت ها, برنامه نویسی موبایل, آشنایی تخصصی با زبان های برنامه نویسی ++C, جاوا, پرل و پایتون که به دلیل کمبود برنامه نویسان این زبان ها می توان به راحتی در شرکت های معتبر استخدام گردید اشاره کرد.

 

دانشجویان گرایش سخت افزار در مقطع کارشناسی موظف به گذراندن 140 واحد درسی می باشند که در این بین تعداد 25 واحد مختص گرایش سخت افزار می باشد که وجه تمایز این گرایش با دیگر گرایشات می باشد.

 

کارشناسی ارشد گرایش سخت افزار :


در مقطع کارشناسی ارشد گرایش سخت افزار دانشجویان می توانند بر حسب علاقه به تحصیل در یکی از گرایشات زیر بپردازند:
1- گرایش مهندسی نرم‌افزار
2-  گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز
3- گرایش معماری سیستم های کامپیوتری
4- گرایش مهندسی الگوریتم ها و محاسبات
5-  گرایش شبکه
6-  گرایش رایانش امن (امنیت)

 

 

آینده شغلی و بازار کار مهندسین کامپیوتر گرایش سخت افزار:


همان طور که گفته شده و از نام این گرایش نیز مشخص است پس از پایان تحصیلات به دلیل آشنایی دانشجویان با سخت افزار کامپیوتر و عدم وجود مراکز تحقیقاتی و علمی در کشور بسیاری از فارغ التحصیلان این گرایش به فعالیت در موارد زیر می پردازند:
-  طراحی سیستم های کامپیوتری
-  ساخت و توسعه انواع مختلف مدل های کامپیوتری
-  خرید و فروش قطعات اصلی و فرعی کامپیوتر
-  ارایه خدمات کامپیوتری
- عیب یابی و رفع مشکل سیستم های کامپیوتری

- طراحی الگوریتم های مختلف و پیاده سازی آن ها

- طراحی, توسعه و تولید سیستم های مختلف کامپیوتری

و ...

 

برای مطالعه مقاله های آموزشی بیشتر می توانید با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله مورد نظر هدایت شوید:

 

- معرفی رشته کامپیوتر

- معرفی گرایش نرم افزار

 - معرفی زبان برنامه نویسی ++C

- معرفی نرم افزار Visual Studio

- آموزش نصب نرم افزار Visual Studio

- آموزش نصب ++C

 

 

افزودن نظر