معرفی رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار

نویسنده admin 1396/09/01 13 نظر مطالب,
معرفی رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار

 

در مقاله آموزشی قبلی به آشنایی کلی با رشته مهندسی کامپیوتر پرداخته شد. در این مقاله آموزشی سعی بر آشنایی با گرایش مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار می پردازیم که امیواریم برای شما مفید واقع شود. در گرایش مهندسی نرم افزار درس های مختلفی از رشته مهندسی مختلف مانند مهندسی برق, مهندسی الکترونیک در کنار دروسی مانند مهندسی نرم افزار, طراحی الگوریتم, هوش مصنوعی, برنامه نویسی کامپیوتر و ... وجود دارد که به دانشجویان این گرایش قابلیت های لازم برای طراحی, اجرا و مستند سازی نرم افزار های مهندسی را می دهد.
دانشجویان گرایش مهندسی نرم افزار کامپیوتر در مقطع کارشناسی موظف به گذراندن تعداد 140 واحد درسی می باشند که از بین این واحد ها 19 واحد مربوط به دروس تخصصی که شامل دروسی مانند: تحلیل و طراحی سیستمها, طراحی زبان های برنامه سازی, مهندسی اینترنت, پایگاه داده ها و مهندسي نرم افزار می باشد که دانشجویان گرایش نرم افزار با مطالعه این واحد های درسی دیدی متفاوت نسبت به گرایشات دیگر برای طراحی, پیاده سازی و مستند سازی نرم افزار های کامپیوتری پیدا خواهند کرد اما توصیه ما به شما دانشجویان گرایش نرم افزار این است که علاوه بر مطالعه دروس درسی حتما از دوره هایی که توسط موسسات معتبر برگذار می شود مانند آشنایی با طراحی وبسایت, آشنایی با زبان های مختلف برنامه نویسی, طراحی و الگوریتم سازی را کسب نمایید. با توجه به رشد روز افزون استفاده از کامپیوتر در زندگی روز مره انسان ها, استفاده گسترده از اینترنت و استفاده از تجارت الکترونیک در فنون بازاریابی جدید می توان آینده روشنی را برای دانشجویان گرایش نرم افزار پیش بینی نمود.


آینده شغلی گرایش نرم افزار :


امروزه تمامی ادارات, کارخانجات و سازمان ها همگی دارای بخش IT  می باشند که افرادی که در این بخش فعالیت می کنند نیاز به دارا بودن اطلاعاتی در حوزه کامپیوتر دارند. دانشجویان و فارغ التحصیلان گرایش نرم افزار می توانند با طراحی نرم افزارهای مختلف راه صد ساله را یک شبه بپیمایند اما مشکلی که در کشور ما وجود دارد عدم رعایت قوانین کپی رایت می باشد. برای این منظور نیاز است که افرادی که اقدام به برنامه نویسی و طراحی نرم افزار نمایند باید رابطه های خوبی برای منتشر کردن نرم افزار و حفظ حق کپی آن داشته باشند.


گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار :


-  مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز
-  مهندسی کامپیوتر گرایش الگوریتم ها و محاسبات
-  مهندسی کامپیوتر گرایش معماری کامپیوتری
-  مهندسیی رباتیک
دانشجویان گرایش نرم افزار پس از پایان دوره لیسانس می توانند بر اساس علاقه خود یکی از گرایش های بالا را انتخاب نمایند.
پس از پایان دوره کارشناسی ارشد فارغ التحصیلان دارای مهارت هایی برای مشاغل زیر می باشند :
برنامه نویسی
مدیریت وبسایت
کارشناس پایگاه داده
طراح وب
کارشناس شبکه
کارشناس امنیت اطلاعات
کارشناس پشتیبانی نرم افزار


دوره دکترای رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار:


طول دوره دکترای گرایش نرم افزار حداقل 2.5 سال و حداکثر3.5 می باشد که شامل 15 واحد آموزشی و 24 واحد پژوهشی می باشد. به دلیل واحد های پژوهشی فراوان در مقطع دکترا شرکت در این دوره به دانشجویانی پیشنهاد می شود که علاقه به گسترش مرزهای دانش و انجام تحقیقات پژوهشی دارند.

برای مطالعه مقاله های آموزشی بیشتر می توانید با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله مورد نظر هدایت شوید:

- معرفی رشته کامپیوتر

 - معرفی زبان برنامه نویسی ++C

- معرفی نرم افزار Visual Studio

- آموزش نصب نرم افزار Visual Studio

- آموزش نصب ++C

13 نظر

حسین:
1397/12/21, 02:12:33 PM
پاسخ

سلام توی گرایش نرم افزار، به ما شبکه هم یاد می دهند

سید:
1398/06/20, 12:06:30 PM
پاسخ

ببخشید همون IT خودمونه یا چیز دیگه ای هم هست

شروین:
1399/02/11, 12:02:36 AM, www.textline.ir
پاسخ

از تهیه کنندگان این مقاله تشکر می کنم. مطالب چکیده و مفید بود

حسین:
1399/04/14, 11:04:44 AM
پاسخ

عالی بود مطالب بسیار کاربردی داشت

محمد مهدی:
1399/07/02, 11:07:37 AM
پاسخ

بنظرتون از ریاضی برم یا هنرستان؟

مهدی:
1400/01/31, 09:01:08 AM
پاسخ

ممنون از مطالب تون خیلی تاثیر گذار بود . فقط یه سوال -  مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز خوبه

زهرا:
1400/02/01, 08:02:44 PM
پاسخ

سلام من میخواستم وارد بازار کار برنامه نویسی بشم ، میگفتن رشته کامپیوتر تو بازار کار اصلا به درد نیخوره و از اونجایی که من بهتره یه مدرکی داشته باشم به نظرتون بهتر نیس ، برم رشته زبان بعد درکنارش از بیرون برنامه نویسی یاد بگیرم ؟؟

ادریس:
1400/09/03, 11:09:51 AM
پاسخ

به نظرم زبان بخونی دانشگاه ارزشش بیشتره

..:
1400/09/05, 12:09:54 AM
پاسخ

سلام خسته نباشید من ترم اول نرم افزارم میگم ک خیلیا میگن رشتم خوب نیست و بازار کار خوبی نداره شما میگید چیکار کنم تعیر رشته بدم و بخونم رشته ای دیگه ای رو

مهندس:
1400/10/17, 01:10:49 AM
پاسخ

از نظر خودم که نرم افزار رو آکادمیک و در دانشگاه خوندم و سختی هاش رو چشیدم یه راهنمایی می کنم به بچه هایی که میخوان وارد این حیطه بشن: 1) رشته ی کامپیوتر خیلی اشباع شده و کار پیدا کردن سخته. شما باید روحیه ی رقابت با هزاران و حتی میلیون ها نفر رو داشته باشید، در غیر این صورت یه مدرک دارید که باید قاب کنید بزنید دیوار. 2) اگر می بینید به هر رشته ای غیر از این رشته علاقه دارید به سمت همون برید، حتی به قیمت انصراف از دانشگاه و توی همون مسیر هم ادامه بدید. دنبال دوتا هدف مختلف هم هرگز ندوید. مثلا این که من برم زبان بخونم، بعد در کنارش فلان کارو کنم!!! شما زبان بخون و در همون حیطه ی زبان بهترینِ خودت شو آقاجان! تدریس کن، استاد شو، معلم شو، روی مقاله های مختلف کار کن. (این کلمه ی «در کنارش»، فقط آینده ی بچه ها رو نابود کرده.) 3) فقط و فقط در صورتی وارد حیطه ی کامپیوتر شو، که خیلی علاقه داری و بتونی سختی هاش رو تحمل کنی. 4) بیس رشته ی کامپیوتر ریاضی و زبانه و اغلب منابع خوب انگلیسی و بر مبنای ریاضیات هستند. اگر حوصله ی پاس کردن ده تا ریاضی مختلف توی دانشگاه و دروس بر پایه ی ریاضیات رو داری بخون. اگر نه بهتره واردش نشی. 5) مساله ی ریاضیات برای تحصیلات آکادمیک واجب هست ولی اگر خارج از دانشگاه کسی بخواد کار کنه، مستقیما با ریاضیات در ارتباط نیست ولی از نظر منطقی و توابع و معادلاتی که باهاشون روبرو میشید(در زمینه برنامه نویسی) باهاش ارتباط خواهید داشت. 6) بچه هایی هم که از هنرستان میخوان وارد این رشته بشن، حواسشون باشه کلی کلاس ریاضی شرکت کنن و پایه خودشون رو تقویت کنن. درواقع سطح خودشونو به یک دانش آموز رشته ی ریاضی فیزیک نزدیک کنن، چون داخل دانشگاه خیلی اذیت میشن سر درس ها. (تاکید میکنم پاس کردن ملاک نیست، یادگیری ملاک ماست.) خلاصه که... کاری رو کنید که بهش علاقه دارید. به خاطر حرف این و اون و کلاس رشته و اینجور چیزا آینده ی خودتون رو خراب نکنید. مخصوصا بچه هایی که هنرمند و هنردوست هستن، این رشته با روحیه شون تضاد داره. توصیه ی من اینه به این سمت نیان. امیدوارم که موفق باشید.

امیررضا:
1401/06/05, 10:06:58 PM
پاسخ

ممنون

مریم غلامی:
1401/08/18, 08:08:40 AM
پاسخ

سلام وقتتون بخیر چه رشته ای از کامپیوتر تو دانشگاه آزاد کرج بدون کنکور برنامه نویسی رو هم به طور کامل آموزش میدن ؟

افزودن نظر