مهندسان و متخصصان عموماً در مسائل کنترل بهينه خطي شاهد موفقيتهاي چشمگيري بودهاند، اما بر خلاف آن در مسائل کنترل بهينه غير خطي شاهد موفقيتهاي کمتري بوده و دستيابي به راه حلهاي ويژه در اين حوزه امري اجتناب ناپذير است. براي حل مسائل کنترل بهينه بطور کلي ميتوان از دو روش برنامه ريزي ديناميکي و حساب تغييرات استفاده کرد. روش برنامه ريزي ديناميکي، مسائل خطي و غير خطي را ميتواند مورد بررسي قرار دهد اما از طرف ديگر به واسطه برنامه نويسي پيچيده و زمان بر آن، مورد توجه کمتري در حل مسائل کنترل بهينه قرار گرفته است. روش حساب تغييرات نيز مسائل خطي و غير خطي را مورد بررسي قرار ميدهد که توجه بيشتري را به خود اختصاص داده است. براي سيستمهاي خطي به کمک به دست آوردن معادلات ديفرانسيل ريکاتي، کنترل بهينه حلقه بسته براي سيستم محاسبه ميشود. براي سيستمهاي غير خطي اين روش منجر به استخراج شروط لازم از طريق معادلات هاميلتونين ميگردد که در صورت موجود بودن حل به روشهاي بسته تحليلي و يا عددي براي به دست آوردن کنترل بهينه اين سيستمها، منجر ميشود. ميتوان گفت که براي محاسبه کنترل بهينه سيستمهاي غير خطي از هر دو روش با استفاده از الگوريتم هاي عددي قابل حل بوده و کنترل بهينه از آنها محاسبه ميشود. اشکال عمده روشهاي عددي آن است که همگرايي آنها کند بوده و زمان زيادي را جهت انجام محاسابات به خود اختصاص ميدهند. همچنين ميتوان گفت در صورتي که تعداد متغيرهاي کنترلي بيش از يک متغير باشد وهمچنين مسائل مقيد و زمان انتهايي آزاد باشد، روشهاي مرسوم حل عددي مسائل کنترل بهينه با مشکل روبرو خواهد شد. لذا در اين تحقيق سعي بر آن است روشي را بر مبناي استفاده از کنترل بهينه، توابع متعامد در فضاي هيلبرت و بهينه سازي به روش الگوريتم تجمعی پرندگان و ژنتيک بيان نمايد که بتواند حل جديدي براي انتقال مداري يک فضاپيمای تراستِ کم ارائه دهد.
اغلب تحقيقات در نظر گرفته شده در بخش مروري به مسائلي با معادلات حالت غير خطي بوده که بيان کننده تلاش محققان براي غلبه بر سختيهاي پيش رو در حل مسائل کنترل بهينه است. در ادامه مشکلات موجود در حل مسائل غيرخطي به روشهاي مرسوم کنترل بهينه پرداخته شده است. پس از آن الگوريتمي نو و خلاقانه بر مبناي استفاده از توابع متعامد در فضاي هيلبرت، بهينه سازي تجمعی پرندگان- ژنتيک و کنترل بهينه معرفي شده است. در ادامه الگوريتم نهايي براي يک مسئله کامل کنترل بهينه بيان مي گردد. قابل ذکر است نتايج حاصل اين تحقيق تحت مقاله زير در يکی از معتبرترين مجلات بين المللی حوزه هوافضا و روشهای جديد حل در اين حوزه به چاپ رسيده است که صحتی بر روش، کد و روش خلاقانه بيان شده در اين تحقيق است.
Title: Introducing a novel algorithm for minimum-time low-thrust orbital transfers with free initial condition Journal: Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part G: Journal of Aerospace Engineering, May 2014. |
فضایی | |
حوزه تخصصی1 | انتقال مداری |
حوزه تخصصی2 | مکانیک مداری |
مشخصات کلی | |
تعداد صفحات | 75 |
تعداد صفحات محصول | 60-80 |
معرفی متغیر های ورودی نرم افزار | دارد |
نمودارهای خروجی | دارد |
زبان برنامه نویسی | |
زبان برنامه نویسی اول | MATLAB |
زبان برنامه نویسی دوم | MAPLE |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.