در موتورهای دیزلی انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx)، مونو اکسید کربن و ریز ذرات (PM) تهدیدی جدی برای محیط زیست به شمار میروند. روشی که به طور گسترده برای کاهش انتشار این آلایندهها استفاده میشود شامل بازگرداندن قسمتی از گازهای خروجی موتور به محفظهی احتراق پس از خنک کردن آنها در یک مبدل حرارتی به نام خنککنندهی بازچرخانی گاز خروجی (EGR) است. با این وجود، خنک کنندههای EGR در معرض رسوب گرفتگی شدید قرار دارند که به علت رسوب ریز ذرات روی سطوح انتقال حرارت میباشد که منجر به افت قابل توجه بازدهی حرارتی میشود. در این پژوهش، مکانیزمهایی که در رسوب و زدودن ریز ذرات نقش دارند مورد بررسی قرار میگیرند. همچنین بر اساس این مکانیزمها و استفاده از معادلات انرژی به همراه بقای جرم ذره، مدلی یک بعدی ارائه میشود که رفتار رسوب ذرهای را در خنک کنندههای EGR پیشبینی میکند. سپس نتایج مطالعهی تحلیلی با دادههای آزمایشگاهی مقایسه میشوند که سازگاری بین آنها نشان دهندهی اعتبار مدل است.
آنچه در این کد خواهید آموخت:
1- تقسیم بندی لوله به چندین بخش و حل معادلات حاکم بر جریان سیال و انتقال حرارت برای هر بخش در یک گام زمانی معین
2- حل حالت پایا در هر گام زمانی
3- نحوه محاسبه سرعت متوسط در لوله
4- محاسبه مقاومت حرارتی رسوب و نحوه تغییرات آن با زمان
5- نحوه محاسبه قطر لوله در حالت رسوب گرفته
6- نحوه محاسبه احتمال چسبیدگی ریز ذرات به سطح
نکات و الزامات:
1- این برنامه در همه نسخههای MATLAB قابل اجرا است
2- برای مشاهده تغییرات برخی پارامترها ابتدا کد اصلی باید اجرا شود
3- آشنایی با حل معادلات بقای انرژی و جرم در حالت پایا
مشخصات کلی | |
تعداد صفحات | 60 |
حوزه تخصصی رشته 1 | مبدل های حرارتی |
تعداد صفحات محصول | 60-80 |
فیلم آموزشی | دارد |
معرفی متغیر های ورودی نرم افزار | دارد |
نمودارهای خروجی | دارد |
زبان برنامه نویسی | |
زبان برنامه نویسی اول | MATLAB |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.