تحلیل سه بعدی تأثیر تغییر پروفیل اسپویلر عقب بر درگ و پایداری خودرو

اسپویلر یکی از عواملی است که به خصوصیات آیرودینامیک خودرو را بهبود می‌دهد و این امکان را فراهم می نماید که پایداری خودرو افزایش یابد؛ بدون آن که موجب افزایش قابل توجه وزن و در پی آن کاهش شتاب و افزایش مصرف انرژی خودرو گردد. در این پایان‌نامه ابتدا با استفاده از نرم افزار CATIA مدل سه بعدی از خودرو تهیه شده و سپس مدل به نرم افزارGAMBIT  منتقل می‌شود تا با قرارگیری در تونل باد و تولید شکبه بی‌سازمان برای مطالعه عددی آماده گردد. بعد از ورود مدل به نرم افزار تجاری FLUENT برای همبستگی معادلات فشار وسرعت از الگوریتم SIMPLE استفاده شد و با به کار گیری مدل K-Ɛ تحلیل آیرودینامیک بر روی مدل پایه انجام گرفت. در ادامه با نصب اسپویلر با پروفیل های مختلف و زاویه صفر درجه نسبت به افق اثر پروفیل اسپویلر بر روی پایداری و درگ خودرو مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از این بود که پروفیل NACA0016 کمترین نیروی پسا را دارا می‌باشد؛ در حالی  که NACA0010 با وجود بالا بردن ضریب درگ، بیشترین لیفت منفی و بهترین عملکرد را از منظر ضریب لیفت بر درگ دارد. در انتها نیز تخمینی از تأثیر تغییر پروفیل اسپویلر بر روی مصرف سوخت و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از آن به دست آمده است. در این زمینه نیز بهترین کارآیی مربوط به  پروفیل NACA0016 می‌باشد.


آنچه در این پروژه خواهید آموخت:

۱- مدل‌سازی به روش صنعتی در نرم افزار کتیا 

2- شبکه‌بندی و تعیین شرایط مرزی در گمبیت

3- حل جریان آزاد تراکم ناپذیر سه بعدی پایدار در فلوئنت 

4- محاسبه مساحت یک المان چهار وجهی 

5- به دست آوردن ضرایب لیفت و درگ

6- مقایسه نتایج با نتایج عملی و هندسه‌های ساده تر


نکات و الزامات:

1- آشنایی با نرم افزار کتیا و محیط sheet metal

2- آشنایی با طراحی صنعتی

3- جریان خارجی پایدار تراکم ناپذیر سه بعدی 

۴- آشنایی اولیه با CFD و نرم افزار تجاری فلوئنت

۵- آشنایی با Finite Volume Methods


نظر بدهید

توجه: HTML ترجمه نمی شود!
    بد           خوب

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu. 

تحلیل سه بعدی تأثیر تغییر پروفیل اسپویلر عقب بر درگ و پایداری خودرو

  • تولید کننده: مارکت کد
  • شناسنامه: MC2-1089
  • موجودی: در انبار
  • زبان برنامه نویسی: FLUENT
  • تاریخ: ۱۳۹۴-۰۷-۰۴
  • برنامه نویس: حامی روحی
  • سریال برنامه: MC2-1089
  • فایل معرفی محصول: لینک
  • 30,000تومان

برچسب ها: آیرودینامیک, خودرو, پایداری, شتاب, سه بعدی, پروفیل اسپویلر, درگ, K-Ɛ, CATIA, FLUENT, فلوئنت, فلوینت, GAMBIT, لیفت, CFD, کتیا, sheet metal, Finite Volume Methods, حجم محدود