در اين مقاله با استفاده از روش متوسطگیری، ارتعاشات سامانهی جرم و فنرهای سختی مرحلهای يا اسپرت بررسی شده است. بدين منظور از يک روشی تحلیلی برای مدلسازی و حل معادلات ارتعاشی غیرخطی استفاده شده است. در اين پژوهش فنر مورد استفاده از نوع فنر اسپرت پنج مرحلهای و جرم آن از نوع نقطهای در نظر گرفته شده است. در اين راستا ابتدا روابط حاکم بر فنرهای اسپرت استخراج شده است. سپس با استفاده از روش متوسط گیری فرکانس طبیعی سامانه تعیین شده است. همچنین ارتعاشات اجباری آن توسط روش مقیاس چندگانه، بررسی شده و درنهايت نسبت انتقال و منحنی ستون فقرات سامانه تعیین شده است. برای صحت سنجی نتايج، پاسخ ارتعاشات اجباری از روش فضای فاز نیز تعیین شده است. مقايسه بین روش مقیاس چندگانه و روش فضای فاز بیان گر دقت بالای حل غیرخطی است. همچنین نتايج نشان میدهد که فرکانس طبیعی سامانه شامل فنر اسپرت تابعی از میزان فشردگی فنر است. در اين پژوهش با انتخاب مدل يک چهارم خودرو پارامتر راحتی سفر در دو حالت فنر معمولی و فنر اسپرت با هم مقايسه شده است. همچنین نشان داده شده است که استفاده از فنر اسپرت باعث بهبود کیفیت سواری خودرو میشود. در پايان برای راستیآزمايی بحث گفته شده، پاسخهای حاصل از مدلسازی هندسی و مدلسازی رياضی با هم مقايسه شده است که جواب هايشان کاملا بر هم منطبق هستند.
مقالات
حجم فایل
648 کیلوبایت
زبان مقاله
فارسی
سال انتشار
1393
محل انتشار
بیست و دومین همايش سالانه بینالمللی مهندسی مکانیک ايران
مشخصات کلی
تعداد صفحات
6
تعداد صفحات محصول
1-20
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.
تحلیل غیرخطی رفتار ارتعاشی فنر اسپرت در سامانه تعلیق خودرو