شبیه سازی انفجار زیر خاک توسط نرم افزار Autodyn

نرم افزار  Autodyn محصول شرکت Dynamic Century است و سابقه ارائه آن به جوامع مهندسی به سال 1986 باز می گردد. در سال های ابتدایی این محصول صرفا به صورت دو بعدی به تحلیل مسائل می پرداخت تا اینکه در سال 1991 نسخه سه بعدی نیز به بازار ارائه شد. برنامه های موجود در نرم افزار ترتیبی طرح ریزی شده اند که بصورت چند منظوره مسائل مهندسی نرخ بالا را تحلیل می کند. این تحلیل ها به کمک روش های تفاضل محدود و اجزا محدود، در محدوده وسیعی از مسائل غیر خطی در جامدات ، سیالات و دینامیک گازها انجام می شوند. مسائلی که معمولاً چنین مشخصاتی را دارند، به شدت تابع زمان بوده و دارای عوامل غیر خطی هندسی مانند تغییر شکل های بزرگ نیز می باشند. همچنین نباید غیر خطی شدن مواد در چنین شرایطی را از نظر دور داشت. این مشخصه ها شامل پلاستیسیته مودهای خرابی، کرنش سختی و یا نرمی، معادلات حالت چند فازه و .... می شود. Autodyn از یک روش کوپل برای رسیدن به تحلیل بهینه بهره می برد. از این رو می توان با استفاده از این دیدگاه، محیطهای مختلف درگیر در مسئله مانند سازه ها، سیالات، گازها و غیره را با استفاده از روش های مختلف عددی متناسب با هر دامنه مسئله مدل کرد. نرم افزار این دامنه حل را با هم کوپل کرده و سپس همه را در یک  دامنه زمانی حل می کند. این عامل باعث کارآمدی ویژه Autodyn در تحلیل مسائل برهم کنش و تماس می شود.

یکی از نکات مهم در مسائل نرخ بالا، بارگذاری انفجاری برروی سازه هاست. بارگذاری انفجاری به خاطر تقابل عوامل غیر خطی همچون : برهم کنش سیال و سازه ، فعل و انفعالات شیمیایی ، تغییر شکل های بزرگ ، تغییر در ماهیت مواد در نرخ کرنش بالا و .... مسئله به شدت پیچیده است. این بارگذاری در طراحی سازه های زرهی و تقویت شده با کاربردهای نظامی و غیر نظامی اهمیت داشته و برای رسیدن به پاسخ مناسب باید کاربر تجربه کافی در این زمینه ماهیت مسئله و بحث انفجار باشد . یکی از عوامل مهم در بارگذاری انفجاری محل شروع انفجار در خود ماده منفجره است. این محل از آن جهت اهمیت دارد که با تغییر دادن محل چاشنی ، در حقیقت جهت گیری انرژی آزاد شده از ماده منفجره تغییر می کند. در این مستند به شبیه سازی انفجار زیر خاک با استفاده از نرم افزار Autodyn پرداخته شده است.


 توضیحات بیشتر


بحث در مورد نتايج:

نتايج عددي حاصل از نرم افزار AUTODYN براي گيج واقع در فاصله 700 ميلي متري نسبت به گيجي که در فاصله 300 ميلي متري واقع است با نتايج حاصل از تست هاي تجربي مقایسه شده است. براي مشخص نمودن بدترين حالت و سخت ترين سناريو بايد از تخمين هاي محافظه کارانه استفاده نمود.

صدمات کلي به هدف مي تواند ناشي از مودهاي زير باشد که عبارتند از:

 در صورتي فشار ماکزيمم مي تواند به عنوان عامل ايجاد خسارت در سازه باشد که زمان ارتعاش هدف از مدت زمان فاز مثبت کوچکتر باشد.

نتايج حاصل از نرم افزار AUTODYN داراي اختلافي در حدود 1 تا 14 درصد با نتايج اندازه گيري شده دارد، تخمين هاي زده شده در اين نرم افزار معمولا دست بالا مي باشند، در اين مورد بخصوص تخمين هاي دست بالا بسيار مناسب تر از تخمين هاي دست پايين مي باشند. نکته قابل توجه اين است که هر گاه مين موردنظر در عمق خاک قرار گيرد شبيه سازي انفجار کارامدتر مي شود. تکرار آزمايش در حالتي که مين در عمق 5 ميلي متري خاک قرار گرفته است منتج به اين نتيجه مي شود که مقادير بدست آمده کمتر از مقدار مورد انتظار بوده ولي اين مقادير در مرز نتايج تجربي قرار دارند ، 

نکته مهم و قابل توجه اين است که در هر حالت استفاده کننده از نرم افزار بايد مواظب خطاهاي احتمالي حين شبيه سازي باشد، زيرا همه نتايج حاصل از شبيه سازي را نمي توان راستي آزمايي نمود. رعايت احتياط در حين تحليل نتايج حاصل از شبيه سازي عددي کاري عقلاني است  ودر هر مرحله که ممکن است نسبت به اعتبار سنجي نتايج بايد اقدام نمود.

 ضربه مخصوص مي تواند عامل بروز خسارات و صدمات در هدف باشد، هرگاه مدت ارتعاش هدف نسبت به مدت فاز مثبت طولاني تر باشد.گرچه مقدار فشار بيشينه در حالتي که مين در سطح زمين قرار گرفته است بيشتر از حالتي است که مين در داخل خاک قرار گرفته است  ولي معمولا ميني که در عمق خاک قرار گرفته است ضربه شديدتري به سازه بالاي خود وارد مي کند اين امر به اين خاطر است که خاک و خاشاک بالاي مين در اين حالت با سرعت قابل ملاحظه اي به سمت بالا پرتاب مي شوند. انفجار مين در زمين باعث ايجاد فرورفتگي يا دهانه در محل دفن مين يا محل قرارگيري مين مي شود. مقدار عمق و اندازه اين دهانه بستگي به عمق قرارگيري مين  در زمين دارد. شل بودن خاک مي تواند باعث بروز صدمات بيشتر شود. براي مقايسه بيشتر بين انواع خاک ها و دهانه هاي ايجاد شده در خاک به نتايج منتشر شده توسط فيسروا مي توان مراجعه نمود که اين نتايج به صورت مطلوبي با نتايج تجربي و داده هاي عددي سازگاري دارد. درحالت واقعي استفاده از مين در سطح زمين مرسوم نبوده و معمولا مين ها در عمق زمين پوشانيده مي شوند.


نظر بدهید

توجه: HTML ترجمه نمی شود!
    بد           خوب

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu. 

شبیه سازی انفجار زیر خاک توسط نرم افزار Autodyn

  • تولید کننده: مارکت کد
  • شناسنامه: MC1-1063
  • موجودی: در انبار
  • زبان برنامه نویسی: AUTODYN
  • تاریخ: ۱۳۹۴-۱۱-۱۹
  • برنامه نویس: سیّد مصطفی حسینی طباطبایی
  • سریال برنامه: MC1-1063
  • فایل معرفی محصول: لینک
  • 50,000تومان

برچسب ها: شبیه سازی, انفجار, بارگذاری, نرخ بالا, تفاضل محدود, اجزا محدود, سازه-سیال, کوپل, برهمکنش

مقالات مرتبط