آشنایی با نرم افزار Catia

نویسنده admin 1397/01/06 1 نظر مطالب,
آشنایی با نرم افزار Catia


نرم افزار catia  یکی از محبوب ترین نرم افزارهای مهندسی می باشد که در صنایع مختلفی هم چون هوافضا, عمران, مکانیک, خودروسازی و ... استفاده  می گردد .

واژه catia مخفف کلمات Computer Aided Three-dimensional Interactive Application می باشد که توسط شرکت داسو سیستم Dassault System تولید شده است. نرم افزار catia یک نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر ( CAD )، مهندسی ( تحلیل ) به کمک کامپیوتر ( CAE ) و ساخت به کمک کامپیوتر ( CAM ) می باشد که در صنایع مختلف از آن استفاده می گردد.

 

برای اولین بار نرم افزار catia در اوایل دهه 1980 میلادی برای توسعه جت های جنگی میراژ تولید گردید و سپس در صنایع مختلفی هم چون خودرروسازی, کشتی سازی, هوافضا و سایر صنایع مورد استفاده گردید.

در ابتدا نرم افزار catia به اسم Cati نامیده شده بود که در سال 1981 به catia تغییر نام پیدا کرد.

جالب  است بدایند که از نرم افزار Catia در بسیاری از شرکت های بزرگ و مطرح دنیا همچون بویینگ, ایرباس, آئودی و ... از این نرم افزار برای طراحی استفاده می گردد.

از نرم افزار Catia به عنوان قوی ترین نرم افزار در زمینه CAM و CAD یاد می شود و در زمینه CAE نیز این نرم افزار با نرم افزارهای مکمل خود همچون نرم افزار Abaqus کامل می گردد.

 

ویژگی های نرم افزار Catia :

 

1 – کاربر پسند بودن ( User Friendly )  و دارا بودن رابط بسیار قدرتمند گرافیکی

2 – هوشمندی در اجرای دستورات و بکارگیری دستورات زیر مجموعه بعد از اجرای هر دستور

3 – مراحل ایجاد ترسیم به صورت درختی قابل مشاهده می باشد که باعث سهولت کار کاربر می گردد.

4 – کاربرد گسترده آن در رشته های مختلف مهندسی و صنایع مختلف

5 – توانایی باز گرداندن دستورات به دستورات پیشین ( History )

6 – امکان نعریف پارامتریک متغییرها

به نحوی که با تغییر ابعاد یک متغییر بقیه نیز به دلیل پارامتریک بودن تغییر پیدا می کنند که در مدل های پیچیده بسیار کاربرد دارد.

 

محیط های کاری نرم افزار catia :

 

1 – طراحی  و تحلیل مکانیزم ها

2 – مدل سازی سطوح

3 – محیط های مدل سازی

4 – محیط تحلیل المان محدود

5 – محیط ماشینکاری


جالب است بدانید که در کشور خودممان نیز در صنایع مختلف و شرکت های بزرگی مانند ایران خودرو و سایپا از نرم افزار catia برای طراحی, ساخت استفاده می گردد و این نرم افزار تبدیل به یکی از محبوب ترین و پر کاربردترین نرم افزارهای مهندسی تبدیل شده است.

علاقه مندان به نرم افزار Catia می توانند با حضور در دوره های آموزشی انجمن Catia که به طور رسمی فعالیت خود را در ایران آغاز کرده است به یادگیری این نرم افزار بپردازند.

 

از سال 1997 تا سال 2017 نسخه های متعددی از نرم افزار Catia به بازار عرضه شده است که در هر نسخه شاهد پیشرفت و افزودن قابلیت های جدید به این نرم افزار و رفع باگ های پیشین بوده ایم.

همان طور که در این مقاله گفته شد نرم افزار Catia از پرکاربردترین نرم افزارهای مهندسی می باشد که بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان با استفاده از آن به انجام پروژه های صنعتی می پردازند.

 

برای آشنایی با سایر نرم افزارهای مهندسی می توانید با کلیک بر عنوان های زیر به مقاله های مربوطه هدایت شوید:

 

- آشنایی با نرم افزار Matlab

- آشنایی با نرم افزار Fluent

- آشنایی با نرم افزار Abaqus

- آشنایی با نرم افزار Fortran

1 نظر

عباس:
1397/09/10, 11:09:42 AM, digiemc.com
پاسخ

عالیی بودددد

افزودن نظر