آشنایی با نرم افزار Etabs

نویسنده admin 1396/06/17 0 نظر مطالب,
آشنایی با نرم افزار Etabs

 

قابلیت نرم افزار Etabs

 

در رشته مهندسی عمران نرم افزار های مهندسی فراوانی برای طراحی و تحلیل ساختمان وجود دارد . یکی از مهم ترین نرم افزار های مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته عمران نرم افزار Etabs می باشد که به دلیل اهمیت و کاربرد آن در ارایه مقاله های علمی و پژوهشی , پایان نامه های کارشناسی ارشد و پروژه های ساختمانی و صنعتی در این مقاله به آموزش و آشنایی مقدماتی با نرم افزار ETABS پرداخته شده است .

نرم افزار ETABS یک محصول نرم افزار مهندسی است که طراحی و تحلیل ساختمان چند طبقه را تهیه می­کند . ابزار و قالب های طراحی ، مبتنی بر کد نسخه بار ، روش­های تجزیه و تحلیل و تکنیک های حل ، همه با هندسه شبکه مانند منحصر به فرد به این دسته از ساختار هماهنگ می شوند . سیستم های عمومی و یا پیشرفته تحت شرایط استاتیک و یا دینامیک ممکن است با استفاده از نرم افزار ETABS مورد بررسی قرار گیرند . برای یک ارزیابی پیچیده از عملکرد لرزه ای ، تحلیل مودال و مستقیم یکپارچه زمان-تاریخ ممکن است با P-Delta و اثرات جابه جایی های بزرگ کوپل شود . لینک های غیر خطی و PPM متمرکز و یا لولاهای الیافی ممکن است غیر خطی مواد را تحت رفتار یکنواخت و یا پسماند بگیرد . ویژگی های بصری و منسجم ایجاد کاربردهایی از هر گونه پیچیدگی عملی برای پیاده سازی را فراهم می­کند . قابلیت همکاری با یک سری از طرح­ها و قالب های مستند سازی ، ETABS نرم افزار را یک ابزار هماهنگ و سازنده برای طراحی هایی که از فریم 2بعدی ساده تا گسترش مدرن افزایش می یابد می­سازد .

 

در این صفحه :

مدل­سازی سیستم­های ساختاری

طراحی، تجزیه و تحلیل و بارگزاری

خروجی، قابلیت همکاری، و تطبیق پذیری

مدل­سازی سیستم های ساختاری

 

اساس مدل سازی نرم افزار ETABS تعمیم ساختمان چند طبقه به طور معمول شامل طرح های طبقه یکسان یا مشابه که در جهت عمودی تکرار شده­اند هستند . ویژگی های مدل سازی که تولید مدل تحلیلی خط جریان و سیستم های لرزه ای پیشرفته را شبیه سازی می­کند ، به شرح زیر ذکر شده است :

قالب برای سیستم جهانی و مدل سازی المان موضعی

هندسه بخش سفارشی و رفتار تشکیل دهنده

گروه بندی قاب و پوسته اشیاء

انتساب لینک برای مدل سازی جداکننده­ها، کمک فنر و دامپر، و دیگر سیستم های لرزه ای پیشرفته

مشخصات لولا غیر خطی

مش­بندی خودکار با گزینه های دستی

ویرایش و تخصیص امکانات برای طرح، ارتفاع، و نمایش سه بعدی

بارگذاری، تجزیه و تحلیل و طراحی

 

هنگامی که مدل سازی کامل شد نرم افزار  ETABS به طور خودکار شرایط بارگذاری برای گرانش ، لرزه، باد ، و نیروهای حرارتی مبتنی بر کد را تولید و اختصاص می­دهد . کاربران ممکن است تعداد نامحدودی از موارد بار و ترکیب­ها را مشخص کنند .

قابلیت های تجزیه و تحلیل پس از آن روش های غیر خطی پیشرفته برای مشخصه سازی فشار استاتیک (static-pushover) و پاسخ دینامیکی ارائه می­دهند . ملاحظات دینامیکی ممکن است شامل تجزیه و تحلیل مودال ، پاسخ طیفی ، و یا زمان تاریخ باشد . پی دلتا (p-delta) بر روی محاسبه غیرخطی هندسی اثر می­گذارد .

با توجه به مشخصات پوشش ، ویژگی های طراحی به طور خودکار اجزاء و سیستم ها را اندازه کرده ، شماتیک تقویت را طراحی کرده و در غیر این صورت با توجه به اندازه گیری عملکرد مورد نظر ساختار را بهینه می­کند .

 

خروجی ، ارتباطات متقابل ، و تطبیق پذیری

 

خروجی و نمایش فرمت ها همچنین عملی و شهودی هستند . نمودار های ، ممان ، برش و نیروی محوری ، ارائه شده در نمای 2 و 3 بعدی با مجموعه داده های مربوطه ، ممکن است به گزارش قابل تنظیم سازمان دهی شوند . همچنین برش­های مقطع جزئی در دردسترس اندازه­های پاسخ موضعی مختلف را نمایش می­دهند . همچنین نمایش کلی پیکربندی جابجایی استایکی و یا انیمیشن های ویدئویی از پاسخ زمان-تاریخ در دسترس هستند .

 Etabs نرم افزار همچنین ویژگی های قابلیت همکاری با محصولات نرم افزاری مرتبط دارد ، قابلیت وارد کردن مدل های طراحی از نرم افزار های مختلف طراحی فنی ، و یا خروجی گرفتن به قالب­های مختلف . SAFE , کف و فنداسیون پایه نرم افزار طراحی با قابلیت ارسال کشش یک گزینه برای خروجی گرفتن است .  CSI ، SAFE را هماهنگ می­کند تا در ارتباط با نرم افزاز ETABS که مهندسان می توانند با استفاده از جزئیات سطوح شخصی مدل­های نرم افزار ETABS را تحلیل و طراحی کنند مفید باشد .

در حالی که نرم افزار ETABS قابلیت های پیچیده از انواع ویژگی ها دارد ، نرم افزار به همان اندازه برای طراحی سیستم های پایه مفید است . نرم افزار ETABS انتخاب کاربردی برای تمام برنامه های کاربردی شبکه مانند اعم از قاب های ساده 2 بعدی تا پیچیده ترین آن است .

همان طور که گفته شده نرم افزار Etabs یکی از مهم ترین نرم افزار های مهندسی در رشته عمران می باشد که در ارایه بسیاری از مقالات عملی و پژوهشی , پایان نامه های کارشناسی ارشد کاربرد دارد . برای آشنایی بیشتر با نرم افزار مهندسی رشته عمران مانند نرم افزار Safe , Abaqus , Matlab می توانید بر روی نام نرم افزار مربوطه کلیک نمایید تا به مقاله مورد نظر هدایت شوید .

 

افزودن نظر