آشنایی با PLC

نویسنده admin 1397/01/31 0 نظر مطالب,
آشنایی با PLC

 

در ادامه مقالات آموزشی رشته مهندسی برق و آشنایی با گرایش های مربوطه کارشناسی مهندسی برق در این مقاله به آشنایی با PLC ها که یکی از مباحث مهم در رشته مهندسی برق می باشد می پردازیم.

در طی دوران تحصیل در رشته مهندسی برق دانشجویان به مطالعه دروسی می پردازند که بیشتر تئوری بوده و به حل مسایل پرداخته می شود. یکی از مهم ترین مشکلات فارغ التحصیلان رشته مهندسی برق کمبود واحد های عملی در دانشگاه و عدم تجربه برای کار در صنعت های مورد استفاده از این رشته می باشد. به همین دلیل نیز اکیدا به دانشجویان این رشته توصیه می شود که در طول دوران تحصیل به فراگیری دوره هایی که برای آشنایی با نرم افزارها و کارگاه های عملی در دانشگاه و سایر موسسات برگذار می شود حتما شرکت نمایند.

 

PLC  یا Programmable Logic Controller یکی از مباحثی می باشد که کاربرد بسیاری در صنعت دارد و دانشجویان رشته مهندسی برق در گرایش های مختلف می توانند با یادگیری آن پس از دوران تحصیل و یا در حین تحصیل به کار در صنعت بپردازند.

از PLC ها برای کنترل فرآیند های صنعتی و مکانیکی در صنایع مختلف بیشتر در خطوط تولید استفاده می شود. PLC یا کنترل گر منطقی برنامه پذیر دستگاهی است که می تواند داده هایی را به عنوان ورودی بفرستد, بر روی آن پردازش انجام داده و خروجی را نمایش و یا کنترل نماید.

PLC ها همانند رایانه ها عملیاتی را پردازش می کنند اما به دلیل اینکه رایانه ها برای مصارف شخصی و خانگی تولید شده اند امکان استفاده از آن ها در صنعت وجود ندارد و به همین دلیل از PLC ها استفاده می شود.

 

PLC ها قابلیت کار در شرایط غبار آلود, رطوبت, سرما و گرماو تحمل نویزهای الکتریکی و نوسان برق را دارند و مختص کار در شرایط سخت ساخته شده اند.

به دلیل کاربردهای گسترده PLC در صنعت شرکت های بزرگی از کشورهای مختلف به تولید و توسعه PLC ها می پردازند که به شرکت های هم چون Siemens, Omron, Mitsubishi, LG و ... می توان اشاره نمود.

 

انواع PLC ها از نظر وسعت عملیات:

 

PLC ها با توجه به تعداد ورودی و خروجی ها, کاربرد, اندازه حافظه, تعداد فلگ ها, تعداد کانترها, سرعت اجرای برنامه به دسته گروه های مختلفی هم چون :

 

  • PLC ها با کاربرد های محلی

 

این PLC ها برای کاربردهای محدود در کارگاه های کوچک استفاده می شوند که می توانند تعداد کمتری از پروسه ها را در دستگاه های صنعتی انجام دهند که می توان به :

Logo از شرکت Siemens  آلمان

Zeilo  از شرکت Telemecanique از فرانسه

Moeller از کشور آلمان

اشاره نمود که در کشور ما استفاده از Logo بیش از سایر کاربرد دارد.

 

  • PLC ها با کاربرد وسیع

 

در کارخانجات و صنایع بزرگ به دلیل زیاد بودن دستورات و ورودی و خروجی امکان استفاده از PLC هایی همچون Logo وجود ندارد و باید از PLC هایی که بتوانند این حجم از اطلاعات را پردازش نمایند استفاده نمود.

در این PLC ها تمامی اطلاعات ورودی و خروجی در اتاق کنترل مرکزی بر روی مانیتورهای صنعتی نمایش داده می شود و مسئول مربوطه می تواند تمامی مراحل را در صفحه مانیتور خود تماشا کند.

 از PLC های این گروه می توان به:

S7 و S5 از شرکت Simens  آلمان

Omron از کشور ژاپن

LG از کشور کره

Mitsubishi از کشور ژاپن

اشاره نمود که S7 و S5 از پرکاربردترین PLC های استفاده شده در ایران می باشد.

 

برنامه نویسی در PLC

 

  • روش نردبانی: این روش تقریبا شبیه مدارهای فرمان رله ای در صنعت می باشد و آسان ترین روش برای برنامه نویسی به شما می رود.
  • روش فلوچارتی: در این روش برای نمایش عملیات های مختلف از مستطیل هایی استفاده می شود که نمادهایی داخل آن برای هر عملیات قرار می گیرد.
  • نمایش نوشتاری: از دستورات و جملات کلیدی برای نوشتن برنامه ها استفاده می گردد.

 

آموزش و یادگیری PLC ها نیازمند زمان و شرکت در دورهایی می باشد که در موسسات مختلف و حتی دانشگاه ها به صورت جداگانه برگذار می شود که پیشنهاد ما به دانشجویان رشته مهندسی برق شرکت در این دوره ها می باشد تا پس از فارغ التحصیلی بتوانند جذب بازارهای کار مربوطه شوند.

 

برای مطالعه مقاله های دیگر در مورد رشته مهندسی برق می توانید با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله مربوطه هدایت شوید:

 

آشنایی با گرایش مخابرات

آشنایی با گرایش الکترونیک

آشنایی با گرایش قدرت

آشنایی با گرایش کنترل

 

 

 

 

افزودن نظر