معرفی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات

نویسنده admin 1396/09/07 0 نظر مطالب,
معرفی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات

 

در مقاله های آموزشی گذشته به معرفی رشته مهندسی کامپیوتر و گرایش های نرم افزار و سخت افزار پرداختیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله آموزشی به معرفی یکی دیگر از گرایش های رشته مهندسی کامپییوتر یعنی فناوری اطلاعات یا به اختصار IT می پردازیم. گرایش فناوری اطلاعات بر خلاف گرایش های نرم افزار و سخت افزار دارای دروس ریاضی کمتری می باشد و با توجه به سرفصل دروس گرایش فناوری اطلاعات می توان گفت که این گرایش ماهیتی تلفیقی و میان رشته ای دارد و شامل دروسی از رشته های مهندسی برق, مدیریت و گرایش های نرم افزار و سخت افزار می باشد. طبق تعریف انجمن فناوری اطلاعات گرایش فناوری اطلاعات به این گونه تعریف شده است : به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصاً برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازدبه مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصاً برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد.

 

به دلیل مباحثی که در گرایش فناوری اطلاعات دانشجویان ملزم به گذراندن آن هستند فارغ التحصیلان گرایش فناوری اطلاعات دارای مهارت های زیادی برای کار در مشاغل مختلف می باشند که از مزیت های قابل ذکر گرایش فناوری اطلاعات می باشد. پذیرش دانشجو در دانشگاه های ایران از ابتدای سال 1380 با توجه به گسترش استفاده از فناوری اطلاعات و نیاز کشور به وجود متخصصین این حوزه شروع شد.


سر فصل دروس گرایش فناوری اطلاعات:


دروس پایه: در گرایش فناوری اطلاعات همچون رشته های دیگر مهندسی به مطالعه دروسی مانند ریاضیات, معدلات دیفرانسیل, فیزیک, آمار و احتمال مهندسی و کارگاه عمومی پرداخته می شود.
دروس اصلی: همان طور که گفته شد به دلیل ماهیت تلفیقی این گرایش دروس اصلی شامل دروسی از رشته مهندسی برق, مدیریت می باشد.
گرایش سخت افزار و گرایش نرم افزار مانند مدارهای منطقی,معماری کامپیوتر,ساختمان داده,مبانی کامپپیوترو برنامه نویسی, ساختمان گسسته و ... می باشد.
دروس تخصصی: دروس تخصصی گرایش فناوری اطلاعات بیشتر شامل مباحث مدیریتی در کامپیوتر می باشد که شامل دروسی مانند برنامه ریزی استراتژیک, مدیریت و کنترل پروژه IT, تجارت الکترونیک, مهندسی فناوری اطلاعات, مبانی فناوری اطلاعات, آموزش الکترونیکی و ... می باشد.

 

با توجه به گسترش روز افزون کاربرد فناوری اطلاعات در زندگی انسان ها متاسفانه کتاب هایی و دروسی که در دانشگاه های کشور تدریس می شود فاصله زیادی با علم روز این گرایش در جهان دارد. به همین دلیل وجود اساتیدی که دارای دانش روز و تخصص در دروس ارایه شده باشند بسیار حایز اهمیت می باشد . هم چنین به دانشجویان گرایش فناوری اطلاعات نیز توصیه می شود که علاوه بر دروس دانشگاهی به مطالعه و شرکت در دوره های تخصصی که در دانشگاه ها و مراکز آمورشی برگذار می شود حتما شرکت نموده و به کسب دانش بپردازند.


موقعیت های شغلی:


فارغ التحصیلان گرایش فناوری اطلاعات پس از اتمام دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای قابلیت هایی برای فعالیت در حوزه های زیر می باشند:
طراحی وبسایت, برنامه نویسی برای ابزارهای قابل حمل مانند موبایل, برنامه نویسی تحت وب, برنامه نویسی سخت افزاری برای تجهیزات اتوماسیون های صنعتی, ربات ها و ابزار آلات شبکه, طراحی ,ساخت و پیاده سازی سخت افزارهایی مانند قطعات الکترونیکی, ابزارهای شبکه, امنیت شبکه, پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری در شرکت ها و سازمان ها, مهندسی مجدد سیستم های کسب و کار, طراحی و پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری و ...

 

کارشناسی ارشد گرایش فناوری اطلاعات:


گرایش کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات شامل 32 واحد درسی می باشد که دارای گرایش های زیر است:
-  تجارت الکترونیکی
-  امنیت اطلاعات
-  شبکه های کامپیوتری
-  مهندسی فناوری اطلاعات
-  مدیریت سسیستم های اطلاعاتی
همان طور که از نام گرایش های مشخص می باشد گرایش های ذکر شده شامل مباحثی از گرایش های دیگر رشته کامپیوتر از جمله نرم افزار و سخت افزار می باشد که دانشجویان فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی می توانند بر اساس علاقه خود به انتخاب گرایش مورد علاقه خود بپردازند.
برای مطالعه و آشنایی بیشتر با گرایش های دیگر رشته مهندسی کامپیوتر می توانید مقاله های زیر را مطالعه نمایید :

 

- معرفی رشته کامپیوتر

- معرفی گرایش نرم افزار

- معرفی گرایش سخت افزار

 - معرفی زبان برنامه نویسی ++C

- معرفی نرم افزار Visual Studio

- آموزش نصب نرم افزار Visual Studio

- آموزش نصب ++C

افزودن نظر