معرفی زبان برنامه نویسی پایتون

نویسنده هاست 1397/01/08 1 نظر مطالب,
معرفی زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون (Python) یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره، سطح بالا، شی‌گرا، اِسکریپتی و متن‌باز است که توسط خودو فان راسام در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طراحی شد.
زبان برنامه‌نویسی پایتون در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط خودو فان روسوم در مؤسسه ملی تحقیقات ریاضی و رایانه در کشور هلند ایجاد گردید. هدف خَودو ایجاد جایگزینی برای زبان برنامه‌نویسی ABC بود که قابلیت پردازش استثناها را نیز داشته باشد.

در حال حاضر زبان برنامه‌نویسی پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا است. همچنین شرکت گوگل و یوتیوب نیز از این زبان برنامه‌نویسی برای توسعه وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که این زبان برنامه‌نویسی عملکردی موفق داشته است. ازجمله دیگر سایت‌هایی که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون طراحی‌شده‌اند می‌توان به سایت Quora که یک جامعهٔ مجازی پرسش و پاسخ است، تحلیل داده‌های سرویس موسیقی Spotify، نرم‌افزار دسکتاپ Dropbox و ... اشاره کرد.

همان‌طور که اشاره کردیم زبان برنامه‌نویسی پایتون یک‌زبان چندمنظوره است بدین معنا که از این زبان می‌توان در طراحی وب‌سایت داینامیک، نرم‌افزارهای دسکتاپ و تحلیل داده‌های و اطلاعات استفاده نمود.


پایتون چیست و در چه زمینه‌هایی به کار گرفته می‌شود؟

زبان برنامه‌نویسی پایتون ازجمله زبان‌های برنامه‌نویسی قدرتمندی است که درزمینهٔ علم داده‌ها، یادگیری ماشینی، خودکارسازی سامانه‌ها، توسعه وب، واسط‌های برنامه‌نویسی و... به مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما سؤالی که بسیاری از کاربران و به‌ویژه برنامه‌نویسان مبتدی در مورد این زبان مطرح می‌کنند این است که اساساً پایتون چیست و آیا ارزش آن را دارد تا وقت خود را روی یادگیری این زبان سرمایه‌گذاری کنیم؟

 

یادگیری ساده

یادگیری کم دردسر زبان پایتون به کاربران مبتدی این امکان را داده است تا به‌راحتی دستورات اولیه این زبان را یاد بگیرند و برنامه کاربردی خود را ایجاد کنند. زبان پایتون به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که ترکیب نحوی آن کاملاً خوانا است و برنامه‌نویسان بدون مشکل خاصی قادرند منطق دستورات را به شکل صریح و روشنی درک کنند و برای همکاران خود شرح دهند. سادگی، خوانایی و دور بودن از پیچیدگی‌های رایج باعث شده است تا پایتون به گزینه ایده آلی برای تدریس در مدارس و مراکز آموزشی در بسیاری از کشورها تبدیل شود. همین سادگی و دور بودن از پیچیدگی‌ها است که باعث شده است پایتون اولین انتخاب برنامه‌نویسانی باشد که تازه به دنیای برنامه‌نویسی قدم گذاشته‌اند. تسلط بر زبان پایتون به معنای آن است که طراحان می‌توانند زمان بیشتری را برای فکر کردن درباره یک مشکل و پیدا کردن راه‌حلی برای آن صرف و در مقابل زمان کمتری برای فکر کردن در مورد ترکیب نحوی و پیچیدگی‌های دستورات این زبان صرف کنند. همچنین، زمانی که یک برنامه به‌طور کامل نوشته شد، طراحان با صرف کمترین زمان ممکن می‌توانند منطق به کار گرفته در کدها را برای دیگران بررسی و تشریح کنند،

 

پشتیبانی

پایتون دو ویژگی یک‌زبان برنامه‌نویسی خوب یعنی محبوبیت و کاربرد گسترده را با یکدیگر در اختیار دارد. بر اساس منابع معتبری چون Tiobe و پروژه‌های موجود در سایت گیت هاب می‌توان به میزان محبوبیت این زبان پی برد.
پایتون زبانی نیست که برای انجام کارهای عادی و پیش‌پاافتاده مورداستفاده قرار گیرد. از این زبان به‌منظور ساخت برنامه‌های کاملاً حرفه‌ای باکیفیت بالا، برنامه‌های مستقل و سرویس‌های وب می‌توان استفاده کرد. اسکریپت‌هایی که با این زبان نوشته می‌شوند، به‌سادگی قادرند فرآیندهای بزرگی را مدیریت و خودکارسازی کنند.

 

کاربرد زبان پایتون

پایتون یک‌زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره و شی‌گرا است که برای توسعه سایت‌های پویا، تحلیل داده‌ها و نوشتن برنامه‌های دسکتاپ می‌توان از آن استفاده کرد. اما اساسی‌ترین کاربرد پایتون در ارتباط با اسکریپت نویسی و خودکارسازی است. پایتون تنها یک جایگزین برای اسکریپت‌های شل یا فایل‌های دسته‌ای نیست، به‌واسطه آنکه از پایتون برای تعامل خودکار با مرورگرهای وب، برنامه‌های گرافیکی و پیکربندی سیستم‌ها از طریق ابزارهایی همچون Salt و Ansible می‌توان استفاده کرد.

 

آیا از پایتون می‌توان در برنامه‌نویسی عادی نیز استفاده نمود؟

برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند دو گروه نرم‌افزارهای گرافیکی و کنسولی را تولید کنند. زبان پایتون به‌طور ذاتی این توانایی را ندارد تا یک فایل باینری مستقل را از یک اسکریپت ایجاد کند. اما پکیج‌های ثالثی شبیه به cx_Freeze یا PyInstaller این کاستی زبان پایتون را جبران کرده‌اند.

1 نظر

امیر محسن:
1397/09/10, 11:09:44 AM, digiemc.com
پاسخ

واقعا ممنونم از مطالبتون

افزودن نظر