مهندسی مکانیک گرایش جامدات

نویسنده admin 1396/02/09 2 نظر مطالب,
مهندسی مکانیک گرایش جامدات

 

مکانيک جامدات یکي از شاخه هاي اصلي مهندسي مکانيک مي باشد که رفتار مواد جامد تحت اثر هرگونه بارگذاري خارجي را مورد مطالعه قرار مي­دهد. اين بارگذاري مي‌تواند از نوع نيروي مکانيکي، حرارتي، الکتريکي و  يا ترکيبي از آنها باشد. مواد بسته به نوع و مقدار بارگذاري، رفتار متفاوتي را از خود نشان ميدهند. به عنوان مثال اگر تغيير شکل ايجاد شده بر سازه تحت اثر نيروي وارده به گونه اي باشد که پس از باربرداري، سازه به حالت اوليه خود برگردد، اصطلاحا گفته مي شود که سازه در حالت الاستيک مي باشد اما اگر مقدار نيرو به حدي باشد که پس از باربرداری، تغيير شکل در سازه باقي بماند، اصطلاحا ماده در حالت پلاستيک بوده و روابط خاص و متفاوت از حالت الاستيک براي مطالعه رفتار سازه نياز است. همچنين بسته به پاسخ سازه در برابر نيروي وارده که ممکن است از نوع ايستايي يا پويايي باشد، زيرشاخه هايي از علم مکانيک جامدات را بوجود آورده است که از جمله آنها مي توان به مقاومت مصالح، طراحي اجزاء، ديناميک، ارتعاشات و ... اشاره نمود. لازم بذکر است که يک مهندس مکانيک در مقطع کارشناسي به صورت کلي با الفباي علوم ذکر شده آشنا شده و در مقاطع بالاتر به صورت تخصصي در يکي از حوزه هاي نامبرده به کسب دانش مي پردازد.

 

کاربرد و زمينه فعاليت گرايش مهندسي مکانيک جامدات

 

با توجه به ماهيت شاخه جامدات ميتوان گفت در تمام صنايع سهمي را به خود اختصاص داده است. در برخي صنايع مانند صنايع خودروسازي، هوافضا، دريانوردي، نظامي، نيروگاهي، ساختمان سازي ، لوازم خانگي و .... به طور مستقيم و در برخي ديگر مانند صنايع پتروشيمي، پزشکي، داروسازي، هسته اي و ... به طور غيرمستقيم علم مکانيک جامدات نقش مهمي را ايفا مي‌کند. به عنوان مثال نقش یک مهندس مکانیک در صنایع هوافضا جهت تولید یک محصول را بصورت کلی می توان اینگونه بیان نمود:

 

مطالعه و شناخت مساله و ارائه راه حل عملیاتی

فرآیند طراحی محصول اعم از طراحی مفهومی ، طراحی اولیه و طراحی دقیق

طراحی و تامین تجهیزات ، ماشین آلات و روش های تولید محصول با در نظر گرفتن پارامتر هزینه

تست و ارزیابی محصول تولیدی بر اساس استاندارد های مربوطه  

 

همچنین نقش اساسی یک مهندس مکانیک جامدات در صنایعی که به طور غیرمستقیم ارتباط دارد می توان به تهیه تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز آن صنعت اشاره نمود.

لازم بذکر است با توجه به رشد چشمگیر و روزافزون فناوری، شاخه جامدات از مهندسی مکانیک نیز از بقیه علوم مستثنا نبوده و با بوجود آمدن علوم و فنون جدید همچون فناوری نانو، مهندسی مکانیک جامدات نیز به سهم خود در رشد و شکوفایی این علوم نقش موثری را دارا می باشد.

بدیهی است که در تمام صنایع برای دستیابی به اهداف مشخص شده، نقش گرایش های دیگر رشته مهندسی مکانیک حتی رشته های دیگر همچون مهندسی برق، صنایع، عمران، مدیریت و ... غیر قابل انکار می باشد.

 

تفاوت گرايش جامدات با ديگر گرايش هاي مهندسي مکانيک

 

از جمله بارزترين تفاوتهاي گرايش جامدات نسبت به ساير گرايش ها مي توان به اين مورد اشاره کرد ، همانطور که از اسم آن پيداست ، گرايش جامدات به طراحي سازه و تجهيزاتي مي پردازد که در مقابل بارگذاري خارجي مقاومت از خود نشان مي دهد . مقاومت سازه در برابر بارگذاري خارجي با استفاده از عبارتي به نام تنش توصيف مي گردد که به صورت نيروي وارد بر واحد سطح تعريف مي شود . لازم بذکر است که گرايش هاي ديگر مثلا گرايش سيالات مطالعه رفتاري موادي را شامل مي شود که هيچگونه مقاومتي در برابر بارگذاري خارجي از خود بروز نمي‌دهد . يا گرايش ساخت و توليد که با تجهيزات يا قالبهاي مربوط به تهيه مواد سر و کار دارد .

 

نرم افزارهاي مورد استفاده در گرايش جامدات

 

به طور کلی نرم افزار های مورد استفاده در حوزه جامدات را می توان به دو دسته تقسیم بندی نمود :

 

الف) نرم افزارهای مدلسازی

از قابلیت های مهم این نرم افزارها می توان به مدلسازی، مونتاژپذیری و نقشه کشی اشاره نمود.  از جمله مهترین و پرکاربردترین آنه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

CATIA 

SOLIDWORKS 

AUTOCAD 

WORKING MODEL 

 

ب) نرم افزارهای تحلیل

شبیه سازی و مطالعه رفتاری سازه مورد مطالعه از جمله قابلیتهای مهم این نوع نرم افزار ها می باشد که مهمترین آنها عبارتند از :

ABAQUS 

ANSYS WORKBENCH 

HYPERWORK 

LS DYNA 

NASTRAN 

ADAMS 

MATLAB 

MATHEMATICA 

 MAPLE 

 

آینده شغلی و بازار کار مهندسان مکانیک گرایش جامدات

 

با توجه به مطالب مطروح و روشن شدن نقش مهم گرایش جامدات از مهندسی مکانیک در صنایع مختلف، آینده شغلی مناسبی برای مهندسان مکانیک را رقم خواهد زد. همانطور که شرح داده شد مهندسین مکانیک جامدات  به نحوی با تمام صنایع مرتبط هستند و زمینه فعالیت آنها میسر می باشد. از جمله آنها می توان به طراحی وسایل، تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در صنایع مختلف همچون خودروسازی، هواپیمایی، نیروگاهها، پالایشگاهها و ... اشاره نمود. لازم بذکر است با توجه به ظهور فناوریهای جدید مانند رباتیک و فناوری نانو ، عرصه ای جدید برای مهندسان مکانیک فراهم شده است که سهمی از اشتغال آنان را شامل می شود.

 

برای آشنایی با سایر مقالات رشته مهندسی مکانیک می توانید با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله مربوطه هدایت شوید:

آشنایی با رشته مهندسی مکانیک

آشنایی با گرایش حرارت و سیالات

آشنایی و نصب نرم افزار Matlab

آشنایی با نرم افزار Fluent

 

 

2 نظر

Shahrzad:
1397/11/01, 04:11:58 PM
پاسخ

مطالب مفید و خلاصه بود.ممنون

آیدا:
1398/07/06, 04:07:13 PM
پاسخ

سلام. ممنون از مطالب مفیدتون. ارتباط مکانیک جامدات با رشته بهداشت حرفه ای در چیست؟

افزودن نظر