پروژه مدل کردن و شبیه سازی ساختارهای هیبریدی پیل سوختی به منظور ارتقاء سرعت دینامیکی آن در هنگام استفاده الگوریتم ماکزیمم توان با استفاده از نرم افزار MATLAB و به همراه فیلم آموزشی نرم افزار MATLAB

در این پروژه روند شبیه­‌سازی دینامیکی و استاتیکی پیل سوختی و طراحی سیستم ترکیبی پیل سوختی در نرم‌افزار سیمولینک متلب مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا، یک مدل دینامیکی غیر خطی و چند ورودی-چند خروجی (MIMO) از پیل سوختی PEM با استفاده از مدارات الکتریکی ارائه شده است. اثرات بار جفت لایه و خصوصیات ترمودینامیکی داخلی پیل سوختی در مدل مد نظر قرار گرفته است. پاسخ مدل در هر دو حوزه حالت ماندگار و حالت گذرا با استفاده از پاسخ‌های آزمایشگاهی یک پیل سوختی PEM 500 واتی معتبرسازی و تصدیق شده است. این مدل می‌تواند در مطالعات مرتبط با کنترل پیل سوختی PEM مورد استفاده قرار گیرد. در مرحله دوم، الگوریتم ماکزیمم توان بر روی پیل سوختی پیاده‌سازی شده است. برای اعمال این الگوریتم از روش اغتشاش و مشاهده (P&O) استفاده شده است. با استفاده از این روش می­‌توان پیل سوختی را در نقطه‌­ای که بیشترین توان ممکن را تولید می­‌کند قرار داد. در نتیجه راندمان پیل سوختی افزایش می‌یابد و این امر باعث جذابیت پیل سوختی از نقطه نظر اقتصادی می­‌شود. نتایج حاصل از شبیه‌سازی نشان دهنده تاثیر بسزای این الگوریتم بر روی کار پیل سوختی است. در انتها، با توجه به دینامیک ذاتی کند پیل سوختی، ادوات ذخیره­ ساز قدرت کمکی اضافی شامل ابرخازن و باتری به منظور بهبود عملکرد سیستم در حالت گذرا مورد استفاده قرار گرفته­‌اند. استفاده از ابرخازن و مبدل دو جهته می‌­تواند یک راه حل ممکن برای مشکل دینامیک کند سیستم پیل سوختی باشد. در این پروژه سیستم ترکیبی شامل پیل سوختی PEM، باتری و ابرخازن طراحی و شبیه‌سازی شده است. نتایج حاصل از شبیه‌سازی نشان‌دهنده پاسخ مطلوب سیستم در حالت ماندگار و گذرا است.


توضیحات بیشتر


سیستم پیل سوختی با توجه به بهره­‌وری انرژی بالا، انتشار اکسیدهای نیتروژن و گوگرد بسیار پایین، تولید صدای بسیار پایین و پاکی انرژی تولید شده، به عنوان یکی از نویدبخش‌­ترین منابع انرژی در نظر گرفته می­‌شود.

قابل حمل بودن مولدهای کوچک پیل سوختی، راندمان بالا و قابلیت استتار به علت حرارت پایین و تولید صدای ناچیز باعث جذابیت آن برای کاربردهای نظامی شده است.


آنچه در شبیه‌سازی (MATLAB SIMULINK) خواهیم آموخت:


۱- ویژگی مدل ارائه شده برای پیل سوختی تطابق مطلوب آن در حالت دینامیکی با داده‌­های واقعی حاصل از آزمایش است.

۲- استفاده از ابرخازن پاسخ دینامیکی کند پیل سوختی را جبران می­کند و به نیازهای سریع بار هنگام تغییر مقدار آن پاسخ می­دهد.

۳- با استفاده از باتری می­توان توانی بیشتر از حداکثر توان تولیدی پیل سوختی را برای مدت چند ساعت و یا چند روز بسته به مقدار بار تامین کرد.

۴- الگوریتم ارائه شده باعث می‌­شود تا پیل سوختی در حالت ماکزیمم توان کار کند و سیستم ترکیبی از نظر اقتصادی جذاب­‌تر شود.

۵- ولتاژ دو سر بار قابل کنترل بوده و می‌توان مقدار آن را به دلخواه تعیین کرد. ولتاژ تعین شده در کسر کوچکی از ثانیه نشانده می‌­شود و تقریبا مستقل از تغیرات اندازه بار است.


نظر بدهید

توجه: HTML ترجمه نمی شود!
    بد           خوب

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu. 

پروژه مدل کردن و شبیه سازی ساختارهای هیبریدی پیل سوختی به منظور ارتقاء سرعت دینامیکی آن در هنگام استفاده الگوریتم ماکزیمم توان با استفاده از نرم افزار MATLAB و به همراه فیلم آموزشی نرم افزار MATLAB

  • تولید کننده: محسن خالدیان
  • شناسنامه: MC4-1001
  • موجودی: در انبار
  • تاریخ: 1393-05-22
  • زبان برنامه نویسی: MATLAB
  • سریال برنامه: MC4-1001
  • سفارش دهنده: محسن خالدیان
  • فایل معرفی محصول: لینک
  • رایگان

برچسب ها: پیل سوختی, PEM, سیستم ترکیبی, الگوریتم ماکزیمم توان, MIMO, سیمولینک, متلب, Matlab, ابرخازن, مدارات الکتریکی