آشنایی با گرایش سازه بدنه خودرو در کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک

نویسنده admin 1397/04/18 0 نظر مطالب,
آشنایی با گرایش سازه بدنه خودرو در کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک

 

در ادامه مقالات معرفی گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک در این مقاله آموزشی به آشنایی با گرایش سازه بدنه خودرو می پردازیم که امیدواریم برای شما عزیزان در انتخاب گرایش مربوطه در کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک مفید واقع شود.

 

با توجه به گسترش روز افزون استفاده از خودرو در جوامع امروزی و پیشرفته, خودرو به بخشی جداناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده است. امروزه بشر از ماشین آلات مختلفی هم چون خودروهای سواری, موتورسیکلت ها, اتوبوس ها, مینی بوس ها, کامیون ها و ... در زندگی خود استفاده می نماید که باعث تسریع کارها و رفع نیازهای بشر گردیده است. یک خودرو از قسمت های مختلفی هم چون سیستم انتقال قدرت, شاسی و چرخ ها, سیستم های برقی, سیستم های تهویه, سیستم تعلیق و ترمز و ... تشکیل شده است که همان طور که از نام این گرایش مشخص است در این گرایش به طور تخصصی به بررسی بدنه خودرو پرداخته می شود.

 

با توجه به رقابت شدیدی که بین خودروسازان خارجی و حتی ایرانی دربازارهای مربوطه وجود دارد شرکت های خودروسازی می کوشند که علاوه بر توجه کیفیت ساخت و تولید خودرو به طراحی خارجی و بدنه خودرو نیز توجه نمایند.

 

در عصر حاضر یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در بازارهای مربوطه را می توان به وجود بدنه های زیباتر, سبک تر و ایمن تر در ماشین ها نام برد که شرکت های ماشین سازی می کوشند که با تقویت و زیباتر نمودن بدن های ماشین های تولیدی خود سهم فروش خود را در بازارهای مربوطه افزایش دهند.

 

امروزه شاهد آن بودیه ایم که طراحی خودروهای جدید بی شباهت به طراحی خودروهایی که در زمان های گذشته حتی سال های گذشته در رویاهایمان می دیدم بی شباهت نبوده است.

برای طراحی وساخت چنین بدنه هایی نیاز به دانش در زمینه مواد, مقاومت مواد, طراحی, محاسبات مهندسی و فرآیند تولید می باشد که در این گرایش دانشجویان با موارد ذکر شده آشنا می گردند.

 

برای طراحی و شبیه سازی از نرم افزارهای مهندسی مختلفی هم چون Abaqus, Ansys, LS-Dyna استفاده می گردد که می توانید مقالات آموزشی آشنایی و راهنمای نصب آن ها را در سایر مقالات مطالعه نمایید.

 

دانشجویان علاقه مند به تحصیل در گرایش بدنه خودرو موظف به گذراندن 32 واحد درسی در مقطع کارشناسی ارشد می باشند که 15 واحد دروس اصلی, 9 واحد دروس اختیاری, 2 واحد سمینارو 6 واحد پایان نامه می باشد.

 

از دروس اصلی می توان به:

 

    ریاضیات مهندسی پیشرفته
    اجزای محدود
    ارتعاشات پیشرفته
    مکانیک برخورد در خودرو
    طراحی و تحلیل سازه و بدنه

 

دروس اختیاری:

    بهینه سازی
    روش های تولید بدنه خودرو
    طراحی سیستم های شاشی
    خستگی و شکست در خودرو
    الاستیسیه و پلاستیسیته
    الکترونیک خودرو
    MEMS در خودرو اشاره نمود.

 

برای آشنایی بیشتر با سایر مقالات آموزشی رشته مهندسی مکانیک می توانید با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله مربوطه هدایت شوید.

 

- آشنایی با گرایش مکاترونیک

- آشنایی با گرایش بیومکانیک

- آشنایی با گرایش ساخت و تولید

- آشنایی با گرایش سیستم محرکه خودرو

لوازم یدکی لیفان

افزودن نظر