خرابی پیشرونده وضعیتی است که در آن بروز یک خرابی موضعی در اجزای سازه به ویژه اعضای باربر قائم، منجر به شکستن اعضای مجاور آن و فرو ریزشهای اضافی در سازه میگردد. بارهای غیرعادی و خطرات احتمالی نظیر انفجار گاز و بمب گذاری را می توان علت شروع روند تخریب پیشرونده در سازه دانست. در سالیان گذشته، رخدادهای بسیاری که در اثر تخریب پیشرونده به وجود آمده بودند، اهمیت این موضوع را بیش از پیش برای محققین بیان نمود. به عنوان نمونهای از این رخدادها می توان به تخریب بخشی از ساختمان ronan point در 1968 و فروریختن ساختمانی در خیابان 2000 wealth ave اشاره نمود. از مهمترین رخدادهایی که جهان را درگیر خود نمود و توجه محققان بسیاری را به خود معطوف داشت، تخریب ساختمانهای مرکز تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001 بود. در گذشته تحقیقات بسیاری برای شناخت روند پدیده تخریب پیشرونده توسط محققین صورت پذیرفته است. این تحقیقات درصدد یافتن اثر این پدیده در سایر اجزا به منظور یافتن راهی برای مقاوم سازی سازههای موجود است. تحقیقاتی که توسط شیدایی در سال 2015 صورت پذیرفته است، نشان می داد، با افزایش ارتفاع سازه، تغییر مکان ناشی از حذف ستون کاهش می یابد که این در واقع به معنای اثر مثبت افزایش ارتفاع در مقاومت سازه در برابر تخریب پیشرونده است. همچنین سازههای فولادی به دلیل کاربرد بسیار در ساخت و ساز سازههای بلند، در اغلب مقالات و پژوهش ها مورد مطالعه واقع شده است. تاثیر نوع زلزله بر سازه و در نهایت افزایش مقاومت سازه در برابر تخریب تخریب پیشرونده، کمتر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار SAP، هشت سازه قاب خمشی فولادی با ارتفاعهای به ترتیب 7 و 15 طبقه و دهانههای به ترتیب 4 و 6 متری مورد مطالعه و بررسی قرارا گرفته است. تمامی این سازهها با یک زلزله نزدیک گسل و یک زلزله دور از گسل مورد تحلیل و طراحی واقع شده تا اثر زلزله بر طراحی سازه و در نهایت مقاومت آن در برابر تخریب پیشرونده مورد مطالعه و بررسی قرارا گیرد. در آییننامه ها و نشریات مختلف، روشهای متفاوتی به منظور کنترل رفتار یک سازه در برابر تخریب پیشرونده توصیه شده است. یکی از این روشها، روش AP یا مسیر جایگزین است؛ که در آن با حذف یک ستون و مقایسه میزان دوران گره فوقانی ستون حذف شده با معیارهای آیین نامه، می توان به توانایی سازه در انتقال بار پی برد. در این آیین نامهها ستونهای میانی و گوشه ساختمان به عنوان ستون بحرانی شناخته میشود و توصیه میگردد که برای بررسی سازه در بحرانیترین حالت، حذف این ستونها مرود بررسی قرار گیرد.
جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به سایت مرجع محاسبات عمران civilreference.com مراجعه نمایید.
مقالات | |
حجم فایل | 985 کیلوبایت |
زبان مقاله | فارسی |
سال انتشار | 1394 |
محل انتشار | دومین همایش ملی مهندسی سازه ایران |
مشخصات کلی | |
تعداد صفحات | 12 |
تعداد صفحات محصول | 1-20 |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.