عنوان کامل پروژه:
پروژه مدل کردن و شبیهسازی ساختارهای هیبریدی پیل سوختی به منظور ارتقاء سرعت دینامیکی آن در هنگام استفاده الگوریتم ماکزیمم توان با استفاده از نرم افزار MATLAB و به همراه فیلم آموزشی نرم افزار MATLAB
در این پروژه روند شبیهسازی دینامیکی و استاتیکی پیل سوختی و طراحی سیستم ترکیبی پیل سوختی در نرمافزار سیمولینک MATLAB ( متلب ) مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا، یک مدل دینامیکی غیر خطی و چند ورودی-چند خروجی (MIMO) از پیل سوختی PEM با استفاده از مدارات الکتریکی ارائه شده است. اثرات بار جفت لایه و خصوصیات ترمودینامیکی داخلی پیل سوختی در مدل مد نظر قرار گرفته است. پاسخ مدل در هر دو حوزه حالت ماندگار و حالت گذرا با استفاده از پاسخهای آزمایشگاهی یک پیل سوختی PEM 500 واتی معتبرسازی و تصدیق شده است. این مدل میتواند در مطالعات مرتبط با کنترل پیل سوختی PEM مورد استفاده قرار گیرد. در مرحله دوم، الگوریتم ماکزیمم توان بر روی پیل سوختی پیادهسازی شده است. برای اعمال این الگوریتم از روش اغتشاش و مشاهده (P&O) استفاده شده است. با استفاده از این روش میتوان پیل سوختی را در نقطهای که بیشترین توان ممکن را تولید میکند قرار داد. در نتیجه راندمان پیل سوختی افزایش مییابد و این امر باعث جذابیت پیل سوختی از نقطه نظر اقتصادی میشود. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان دهنده تاثیر بسزای این الگوریتم بر روی کار پیل سوختی است. در انتها، با توجه به دینامیک ذاتی کند پیل سوختی، ادوات ذخیره ساز قدرت کمکی اضافی شامل ابرخازن و باتری به منظور بهبود عملکرد سیستم در حالت گذرا مورد استفاده قرار گرفتهاند. استفاده از ابرخازن و مبدل دو جهته میتواند یک راه حل ممکن برای مشکل دینامیک کند سیستم پیل سوختی باشد. در این پروژه سیستم ترکیبی شامل پیل سوختی PEM، باتری و ابرخازن، با استفاده از نرم افزار MATLAB ( متلب ) طراحی و شبیهسازی شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی نشاندهنده پاسخ مطلوب سیستم در حالت ماندگار و گذرا است.
توضیحات بیشتر
سیستم پیل سوختی با توجه به بهرهوری انرژی بالا، انتشار اکسیدهای نیتروژن و گوگرد بسیار پایین، تولید صدای بسیار پایین و پاکی انرژی تولید شده، به عنوان یکی از نویدبخشترین منابع انرژی در نظر گرفته میشود.
قابل حمل بودن مولدهای کوچک پیل سوختی، راندمان بالا و قابلیت استتار به علت حرارت پایین و تولید صدای ناچیز باعث جذابیت آن برای کاربردهای نظامی شده است.
آنچه در شبیهسازی (MATLAB SIMULINK) خواهیم آموخت:
۱- ویژگی مدل ارائه شده برای پیل سوختی تطابق مطلوب آن در حالت دینامیکی با دادههای واقعی حاصل از آزمایش است.
۲- استفاده از ابرخازن پاسخ دینامیکی کند پیل سوختی را جبران میکند و به نیازهای سریع بار هنگام تغییر مقدار آن پاسخ میدهد.
۳- با استفاده از باتری میتوان توانی بیشتر از حداکثر توان تولیدی پیل سوختی را برای مدت چند ساعت و یا چند روز بسته به مقدار بار تامین کرد.
۴- الگوریتم ارائه شده باعث میشود تا پیل سوختی در حالت ماکزیمم توان کار کند و سیستم ترکیبی از نظر اقتصادی جذابتر شود.
۵- ولتاژ دو سر بار قابل کنترل بوده و میتوان مقدار آن را به دلخواه تعیین کرد. ولتاژ تعین شده در کسر کوچکی از ثانیه نشانده میشود و تقریبا مستقل از تغیرات اندازه بار است.
مشخصات کلی | |
تعداد صفحات | 51 |
حوزه تخصصی رشته 1 | سایر پروژه های قدرت و رباتیک |
تعداد صفحات محصول | 40-60 |
معرفی متغیر های ورودی نرم افزار | دارد |
نمودارهای خروجی | دارد |
زبان برنامه نویسی | |
زبان برنامه نویسی اول | MATLAB |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.