آشنایی با برخی قابلیت های نرم افزار Abaqus

نویسنده admin 1396/05/31 0 نظر مطالب,
آشنایی با برخی قابلیت های نرم افزار Abaqus

 

آشنایی با برخی قابلیت های نرم افزار Abaqus

 

در ادامه مقالات آموزشی رشته مهندسی مکانیک در این مقاله آموزشی به آشنایی با برخی قابلیت های نرم افزار اباکوس پرداخته می شود . در مقاله جداگانه ای تحت عنوان قابلیت های نرم افزار Abaqus  و نصب نرم افزار Abaqus به آشنایی مقدماتی با نرم افزار اباکوس و نحوه نصب نرم افزار اباکوس پرداخته شد . به دلیل اهمیت و کاربرد فراوان نرم افزار Abaqus در مقطع کارشناسی ارشد در این مقاله نیز به آشنایی با برخی قابلیت های نرم افزار اباکوس پرداخته می شود که امیدواریم برای داشنجویان کارشناسی ارشد برای ارایه مقالات علمی و پژوهشی , پایان نامه های کارشناسی ارشد و پروژه های صنعتی مفید واقع شود .

 

  •  مدل سازی در نرم افزار Abaqus

فرآیند حل هر مساله با استفاده از نرم افزار المان محدود شامل سه مرحله اصلی 1- پیش پردازش (Preprocessing)، 2 حل (Solution) و 3- پس پردازش (Post Processing) می باشد. یکی از مراحل مهم در پیش پردازش مساله ، مدلسازی هندسی می باشد که بسته به سطح پیچیدگی هندسه مساله این امر توسط خود نرم افزار یا نرم افزارهای مدلسازی صورت می گیرد. در این مقاله نحوه مدلسازی در نرم افرار Abaqus آموزش داده می شود .

برای آشنایی با المان محدود و کاربرد المان محدود آن می توانید با کلیک بر روی المان محدود و کاربرد المان محدود به مقاله مورد نظر هدایت شوید .

 

  • دستور Extrusion

این دستور به منظور توسعه سطح مقطع خاص در راستای بعد عمود بر آن سطح مقطع استفاده میگردد که در ذیل نحوه استفاده از این دستور مرحله به مرحله به تصویر کشیده شده است.

 

 

  • دستور Revolution

از این دستور به منظور دوران سطح مقطع بسته حول محور مشخص استفاده می شود که در شکلهای ذیل به صورت شماتیک نحوه استفاده از این دستور نشان داده شده است.

 

 

 

  • دستور Sweep

از این دستور جهت جاروب کردن سطح مقطعی خاص، بر روی مسیر دلخواه استفاده میگردد. دستور Sweep از جهاتی شبیه به دستور Extrusion می باشد با این تفاوت که در دستور Sweep، مسیر توسعه سطح مقطع مورد نظر، دلخواه می باشد اما در دستور Extrusion الزاما مسیر توسعه عمود بر سطح مقطع می باشد . 

 

 

 

 

2- تعریف ماده کامپوزیتی در آباکوس

 

برای تعریف ماده کامپوزیت درقسمت تعریف مقطع (Section) گزینه لایه­چینی کامپوزیت (Composite layup) را انتخاب نموده و در ردیف­های جدول از بالا به پایین به ترتیب لایه­چینی را با زوایای آن قرار می­دهیم. به عنوان مثال :

 

 

روش دیگر برای تعریف ماده کامپوزیت به این صورت است که جسم اولیه را به تعداد لایه ­ها پارتیشن­بندی می­کنیم سپس یک ماده ارتوتروپ تعریف می­کنیم و بر روی تمامی پارتیشن­ها قرار میدهیم . سپس  ماده اختصاص یافته به هر قسمت را به اندازه­  زاویه­ لایه دوران می­دهیم . برای این کار از گزینه Material orientation استفاده می­کنیم .

 

 

در مقاله آموزشی دیگری تحت عنوان آشنایی با کامپوزیت یا ماده مرکب به توضیح کامل در مورد کامپوزیت ها یا ماده مرکب پرداخته شده است که می توانید برای مطالعه بیشتر به آن ها مراجعه نمایید .

در این مقاله آموزشی به آشنایی با 3 مفهوم مهم در رشته مهندسی مکانیک پرداخته شد :

- نرم افزار Abaqus که به آشنایی با برخی از ویژگی های مهم آن پرداخته شد .

- المان محدود یا اجزای محدود ( برای آشنایی بیشتر می توانید بر روی المان محدود کلیک نمایید تا به مقاله مورد نظر هدایت شوید )

- ماده کامپوزیت یا ماده مرکب ( برای آشنایی بیشتر می توانید بر روی ماده کامپوزیت کلیک نمایید تا به مقاله مورد نظر هدایت شوید )

که امیدواریم برای دانشجویان کارشناسی ارشد برای ارایه پایان نامه , مقالات علمی و پژوهشی و انجام پروژه های صنعتی مفید واقع شود .

افزودن نظر