آشنایی با سیستم عامل لینوکس

نویسنده admin 1396/09/08 1 نظر مطالب,
آشنایی با سیستم عامل لینوکس

 

امروزه با توجه به وجود سیستم عامل های ویندوز, Mac و Linux یکی از دغدغه های کاربران این است که این سه سیستم عامل چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و کدام یک برای استفاده آن ها مناسب تر می باشد.
در این مقاله آمورشی سعی بر آشنایی با سیستم عامل Linux پرداخته می شود که امیدواریم برای شما مفید واقع گردد.


سیستم عامل Linux یک سیستم عامل OpenSource ( متن باز و رایگان ) می باشد که در کنار ابزارهایی که که GNU برای آن تولید کرده است تبدیل به یک سیستم عامل کامل می گردد به همین دلیل معمولا GNU/Linux نامیده می شود.
از نظر فنی سیستم عامل لینوکس را می توان نمونه متن باز سیستم عامل یونیکس نامید که بسیاری از ویژگی های مثبت این سیستم عامل را نیز به ارث برده است.


شاید در جواب سوال بالا این پاسخ به ذهن شما برسد که سیستم عامل ویندوز در نزد کاربران دارای محبوبیت فراوانی است و کاربرد فراوانی نیز در مقابل سیستم عامل لینوکس داشته باشد. در ادامه به تفاوت های این دو سیستم عامل می پردازیم.


برنامه های کاربردی :


یکی از مهم ترین فاکتورها برای جذب مخاطبین و کاربران, موجود بودن برنامه های کاربردی برای سیستم عامل ها می باشد. در کشور ما به دلیل استفاده بیشتر کاربران از سیستم عامل ویندوز شاید به نظر برسد که برنامه های کاربردی ویندوز از سیتم عامل لینوکس بسیار بیشتر می باشد اما به محض استفاده از سیستم عامل لینوکس و جستجوی نرم افزار های ارایه شده برای سیستم عامل لینوکس متوجه خواهید شد که تقریبا بیشتر نرم افزار های کاربردی و نامدار برای هر دو سیستم عامل عرضه شده است. اما با این وجود باید گفت که سیستم عامل ویندوز نسبنت به لینوکس دارای برنامه های کاربردی بیشتری نسبت به لینوکس می باشد اما به این به معنای صعف این سیستم عامل نمی باشد و برنامه های کاربردی بسیاری نیز برای سیستم عامل لینوکس به طور اختصاصی طراحی شده است.


امنیت :


امنیت یکی از مهم ترین فاکتورها برای انتخاب سیستم عامل می باشد. با توجه به مطالعات و تجربیات سالیان گذشته ثابت شده است که حملاتی که به سیستم عامل های ویندوز و مک صورت گرفته است بسیار بیشتر از سیستم عامل لینوکس می باشد. از طرفی در Ubuntu به محض نصب , LMS  ( ماژول امنیتی لینوکس ) بر روی سیستم نصب می گردد که تاثیر زیادی بر جلوگیری از حملات سایبری دارد.


محیط گرافیکی :


محیط گرافیکی یکی دیگر از المان هایی است که تاثیر بسزایی در انتخاب سیستم عامل دارد.
به دلیل عادت کاربران ایرانی به محیط ویندوز شاید به نظر برسد که ویندوز از لحاظ راحتی و محیط گرافیکی پیشتاز از رقیبان خود می باشد اما این تنها یک عادت است و به محض استفاده از سیستم عامل لینوکس خواهید دانست که لینوکس نسب به ویندوز دارای محیط گرافیکی زیباتری می باشد به طوریکه برای دسکتاپ آن نزدیک به 10 دسکتاپ طراحی شده است که برای نمونه می توان به KDE و Gnome  اشاره نمود.


مزیت های کلی لینوکس نسب به دیگر سیستم عامل ها :


-  پایین بودن هزینه ها
-  پایداری و امنیت
-  محیط کاربری فراوان
-  تطبیق با آخرین سخت افزارها
-  مناسب برای برنامه نویسان
-  سرعت و قدرت


سیستم عامل لینوکس دارای توزیع های فراوانی می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به:
Redhat , SuSe , Ubuntu , Fedora و ... اشاره نمود که در پست های آینده به معرفی و آموزش نصب آن ها می پردازیم.

 

برای آشنایی با مباحث آموزشی رشته مهندسی کامپیوتر می توانید با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله های مربوطه هدایت شوید:

 

- معرفی رشته کامپیوتر

- معرفی گرایش نرم افزار

- معرفی گرایش سخت افزار

 - معرفی زبان برنامه نویسی ++C

- معرفی نرم افزار Visual Studio

- آموزش نصب نرم افزار Visual Studio

- آموزش نصب ++C

1 نظر

momo:
1398/05/24, 03:05:20 PM
پاسخ

چطور می تونم لینوکس را روی ویندوز نصب کنم

افزودن نظر