انگیزه نامه (SOP) چیست؟

نویسنده هاست 1397/02/15 0 نظر مطالب,
انگیزه نامه (SOP) چیست؟

 

انگیزه نامه به نام‌های Statement Of Purpose، Cover Letter، Letter Of Intent یا Autobiographical Statement شناخته می‌شود. رایج‌ترین نام انگیزه نامه SOP است.

انگیزه نامه تأثیر زیادی در موفقیت یک فرد در اخذ پذیرش در مقطع ارشد و دکتری را خواهد داشت. شاید جالب باشد که بدانید باوجود ارائه مدارک و مستندات به کمیته‌های تصمیم‌گیری، چه نیازی به نوشتن یک انگیزه نامه خوب وجود دارد. با توجه به تحقیقات انجام‌شده می‌توان گفت که مدارک و مستندات متقاضی فقط و فقط نشان‌دهنده گذشته تحصیلی وی است و این انگیزه نامه است که می‌تواند بیان‌گر هدف متقاضی از تحصیل در خارج از کشور و عواملی که باعث شده فرد این مسیر را برای آینده خود انتخاب کند، است.

انگیزه نامه دانشجویان در اختیار اساتید قرار می‌گیرد. معمولاً انگیزه نامه توسط پنج نفر از اساتید عالی‌رتبه بررسی می‌شود. بعد از خواندن انگیزه نامه‌ها باید تعداد اندکی از آن‌ها را انتخاب کنند و این تصمیم‌گیری ممکن است در آینده افراد تأثیر مهمی بگذارد. پس متقاضی باید سعی کند که تأثیرگذارترین انگیزه نامه را بنویسد تا موردپذیرش اساتید قرار گیرد.

به‌طورکلی می‌توان گفت که هیچ معیاری برای این شیوه پذیرش وجود ندارد و می‌تواند معیار پذیرش دانشجو کاملاً سلیقه‌ای باشد.

 

نحوه نگارش انگیزه نامه

 

با اندکی جستجو در وب‌سایت‌های مختلف نمونه‌های زیادی از انواع انگیزه نامه یافت خواهد شد اما مسئله‌ای که می‌تواند مهم باشد منحصربه‌فرد بودن انگیزه نامه است.

از دیگر مسائلی که در نگارش انگیزه نامه باید به آن توجه کرد تسلط کامل به زبان انگلیسی و آیین نگارش آن است.

اصولاً انگیزه به 4 پاراگراف تقسیم می‌شود.

  • در پاراگراف اول انگیزه نامه باید مختصر توضیحی در ارتباط با فرد متقاضی، سابقه وی، علایق علمی و اهدافش در آینده نوشته شود.
  • در پاراگراف دوم انگیزه نامه باید توضیحی در ارتباط با سوابق تحصیلی فرد متقاضی نوشته شود. درواقع هدف از نگارش این پاراگراف، نشان دادن بنیه علمی فرد درزمینهٔ تحصیلش است و هر چه فرد در دوران تحصیل قوی‌تر ظاهرشده باشد، می‌تواند بیشتر نظر هیئت پذیرش را به خود جلب کند. اگر فرد از ابتدای دوره تحصیلی خود قوی ظاهرنشده باشد، می‌تواند در صورت داشتن روند رو به رشد خود در معدل و گذراندن دروس با موفقیت درترم های بعد، آن‌ها را ملاک نوشتن این قسمت کند. در کل هیئت پذیرش به دنبال یافتن این موضوع هستند که شما فردی موفق هستید یا خیر. بهتر است در صورت داشتن تجربه مرتبط با رشته درخواستیتان آن‌ها را ذکر کنید.
  • در پاراگراف سوم انگیزه نامه باید از اهداف حرفه‌ای خود صحبت کنید. درواقع این پاراگراف نشان‌دهنده این است که فرد از وظایفی که در آینده باید بر عهده بگیرد باخبر است. این قسمت نشان می‌دهد که متقاضی انگیزه محور است و بدون هدف تصمیم به تحصیل در خارج نگرفته است.
  • در پاراگراف چهارم انگیزه نامه باید موضوع موردعلاقه متقاضی بیان شود. بهتر است دانشجو در این قسمت اطلاعات خود را در ارتباط با عنوان دروسی که در رشته موردنظرش باید اخذ کند و بگذراند نگارش کند. آگاهی خود را از زمینه مای پژوهشی در ارتباط با رشته را بیان کند. اگر نسبت به رشته ابراز علاقه می‌کند، ربط آن را با برنامه‌ها و عناوین دروس آن رشته بیان کند. در آخر این پاراگراف از اعضایی که وقت خود را صرف خواندن انگیزه نامه شما کردند تشکر کنید.

 

استفاده از لحن مناسب در نگارش انگیزه نامه

 

داشتن لحن مناسب از دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و ممکن است متوجه شوید که در کشورهای متفاوت و مؤسسات آموزش عالی مختلف، انتظاری که از میزان خودمانی بودن بیانیه‌ی شخصی می‌رود، متفاوت است؛ اما همیشه بهتر است از لحن منفی یا لحنی بسیار خودمانی و غیررسمی اجتناب کنیم.

همیشه بیان چیزهای بسیار زیاد و طولانی (به اشتراک‌گذاری بیش‌ازحد اطلاعات) ممکن است وسوسه کننده باشد، اما به یاد داشته باشید که انگیزه نامه برای یک موسسه آموزش عالی نوشته می‌شود. اساتید پذیرش انتظار دارند که شما شبیه یک فرد فرهیخته‌ی تحصیل‌کرده به عمل کنید. ریسک نکنید و در متن بیانیه‌ی خود شوخی نکنید، زیرا مسئول پذیرش ممکن است شوخ‌طبعی شمارا درک نکند. از گفتن داستان‌های شخصی اجتناب کنید و از نقل‌قول بپرهیزید.

 

انگیزه نامه خود را چند بار اصلاح کنید

 

مهم‌ترین نکته‌ای که می‌بایست به آن توجه داشت بی‌نقص بودن انگیزه نامه است. اگر قصد اپلای برای یک بورسیه را داشته باشید. از دوستان، خانواده و اساتید خود بخواهید هرچقدر که موردنیاز است آن را برای شما اصلاح کنند.

افزودن نظر