خوردورهاي بارکش بهخصوص وانتها نقش بزرگي در حمل ونقل و توزيع کالا و تجهيزات درون شهري دارند، به نحوي که سيستم توزيع مواد مصرفي روزانه شهروندان (بهويژه در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها) بهشکل گسترده اي به اين نوع خودروها وابسته است. وانت هاي رايج معمولا داراي يک محفظه ي بار با کف ثابت هستند به همين دليل عمليات بارگيري و تخليه بار در آنها اغلب با استفاده از تجهيزات مختلف کمکي و يا به صورت بارگيري دستي انجام مي شود. روش هاي مورد استفاده براي بارگيري و تخليه بار در وانت هاي رايج نسبت به شرايط مختلف انعطاف ناپذيرند، به فضايي بزرگ نياز دارند، در آنها جا به جايي چند مرتبه ي کالاها نياز است و موجب افزايش ريسک هاي ايمني مي گردند. در پروژه حاضر هدف، ايجاد يک طراحي جديد براي قسمت عقب يک خودروي وانت است به نحوي که به عمليات بارگيري و تخليه بار کمک نمايد. طرح پيشنهادي شامل يک شاسي عقب U شکل است که در قسمت مربوط به محفظه ي بار آن، يک سازه ي کف جاي مي گيرد. سازه اي که توسط يک مکانيزم بالابر هيدروليکي- مکانيکي قابليت حرکت به سمت بالا و پايين را دارد. سازه ي کف مد نظر ميتواند در يک حرکت عمودي تا سطح زمين پايين بيايد و پس از قرار گرفتن بار بر روي آن تا ارتفاع مشخصي بر روي خودرو بالا آورده شود. به اين ترتيب نيازي به استفاده از تجهيزات کمکي پرهزينه و بارگيري دستي با ريسک هاي ايمني بالا وجود ندارد. در راستاي پياده سازي طرح مذکور، از يک خودروي وانت ديفرانسيل جلو استفاده شده است زيرا وجود ديفرانسيل در قسمت عقب مانع از حرکت سازه ي کف بهسمت بالا و پايين مي شود. مکانيزم بالابر انتخاب شده در اين پژوهش، مشابه يک مکانيزم ليفتراکي است. براي طراحي شاسي U شکل و سازه ي کف از نرم افزار CATIA و براي انجام تحليل هاي استاتيکي مختلف بر روي سازه ي کف از نرم افزار ABAQUS، که از روش اجزاي محدود استفاده مي کند، بهره گرفته شده است. پس از نهايي شدن طرح سازه ي کف، مسئله ي انتقال بار از سازه ي کف به شاسي U شکل در حين رساندن بار از مبدا به مقصد مورد مطالعه قرار گرفته است. طرح پيشنهادي براي اين انتقال شامل 4 پين تنومند است که در فضاي کناري شاسي U شکل جاي مي گيرند و بار را از سازه ي کف به شاسي منتقل مي کنند. اين عمليات در نرمافزار ABAQUS شبيه سازي شده است که نتايج نشان دهنده ي صحت طراحي انجام شده براي شاسي شکل و پين هاي منتقل کننده ي بار است. علاوه براين در اين پژوهش، سيستم تعليق عقب به طور کامل طراحي گرديده است. سيستم تعليق طراحي شده شامل فنر تخت، کمک فنر و يک مکانيزم تعليق مستقل کاملا منحصربه فرد است. پس از طراحي پارامترهاي سيستم تعليق شامل سختي فنر و ميرايي کمک فنر، فنر تختي متناسب با سختي به دست آمده طراحي گرديده است. همچنين براي طراحي مکانيزم تعليق از يک حامل چرخ مفصلي استفاده شده است. در بخش پاياني اين پژوهش، با طراحي الگوي سيستم تعليق عقب در نرم افزار ADAMS/خودرو، سيستم تعليق عقب مورد تحليل قرار گرفته است. نتايج تحليل ها نشان دهنده ي صحت طراحي انجام شده براي مکانيزم تعليق ميباشد. در اين تحليل ها ماکزيمم حرکت مکانيزم تعليق بدون قفل شدگي، زواياي تو و کمبر چرخ ها، تغييرشکل فنر تخت در شرايط مختلف و تاثير حضور اتصال گوشواره اي در فنر تخت بررسي شده است.
توضیحات بیشتر
آنچه در این مستندات خواهید آموخت
1-آشنایی با شاسیهای U شکل و نحوه طراحی این نوع شاسی
2-نحوه انجام تحلیلهای استاتیکی درون نرم افزارABAQUS
2- نحوه مدل سازی تماسهای پیچیده درون نرم افزار ABAQUS
3- آشنایی با فنرهای تخت و نحوه طراحی فرمولی این نوع فنرها
4-آشنایی با نرم افزار ADAMS/خودرو و نحوه مدل سازی و تحلیل در آن
5- نحوه طراحی یک الگوی فنر تخت درون نرم افزار ADAMS/خودرو
6- نحوه طراحی الگوی سیستم تعلیق کامل درون نرم افزار ADAMS/خودرو
7-نحوه انجام تحلیلهای مختلف بر روی سیستم تعلیق درون نرم افزار ADAMS/خودرو
نکات و الزامات
1- برای انجام طراحیها و تحلیلهای استاتیکی و دینامیکی مورد نظر در این مستند باید حداقل بر یک نرم افزار طراحی CAD و دو نرم افزار تحلیلی ABAQUS و ADAMS/خودرو مسلط بود.
2-برای انجام تحلیل های استاتیکی سنگین انجام شده در این مستند به یک دستگاه کامپیوتر با حداقل 5هسته(CORE i5) و 8 گیگ حافظه فیزیکی (RAM) نیاز است.
مشخصات کلی
تعداد صفحات
269
تعداد صفحات محصول
بیشتر از 200
معرفی متغیر های ورودی نرم افزار
دارد
نمودارهای خروجی
دارد
زبان برنامه نویسی
زبان برنامه نویسی اول
ABAQUS
زبان برنامه نویسی دوم
ADAMS
جامدات
حوزه تخصصی 1
المان محدود
حوزه تخصصی 2
تحلیل تنش
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.
پروژه طراحی جدید برای قسمت عقب يک خودروی وانت به همراه تحليل زیر سیستمهای مختلف آن جهت کمک به عملیات بارگیری و تخلیه بار با استفاده از نرم افزار ABAQUS