معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

نویسنده admin 1396/08/28 3 نظر مطالب,
معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

 

امروزه با گسترش استفاده از تکنولوژی در زندگی روزمره انسان ها اهمیت کامپیوتر و استفاده از آن بیشتر از گذشته نمایان شده است. رشته مهندسی کامپیوتر ترکیبی از مباحث طراحی نرم افزار, الکترونیک و مهندسی برق دارد و به دلیل پوشش این مباحث دارای کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. 
در کشور ما نیز به دلیل رشد روز افرون صنایع و استفاده از تکنولوژی ها مختلف می توان برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر آینده خوبی را پیش بینی نمود اما اگر انتظار دارید که پس از پایان دوره تحصیلی دانش و تجربه برای بازار کار را کسب نموده اید اشتباه میکنید. دانشجویان مهندسی کامپیوتر با توجه به گسترده بودن مباحث در رشته مهندسی کامپیوتر پیشنهاد می شود که در دوران تحصیل علاوه بر مباحث درس دانشگاهی به فراگیری علوم مختلف و یا دوره های تخصصی نیز بپردازند تا پس از تحصیلات دانشگاهی بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند. 
در کشور ما رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای 3 گرایش نرم افزار, سخت افزار و فناوری اطلاعات می باشد که در ادامه به توضیح مختصری در مورد این گرایشات می پردازیم.


مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار (Software engineering):


مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار همان طور که از اسم آن پیداست مربوط به نرم افزار می باشد. این گرایش برای کسانی مفید می باشد که علاقه به یادگیری زبان های مختلف طراحی وب, برنامه نویسی, طراحی سیستم ها اطلاعاتی, طراحی الگوریتم ها و در یک جمله می توان گفت که هدف از این گرایش تربیت دانشجویانی است که در نهایت بتوانند نرم افزاری طراحی و برنامه ریزی نمایند, تست و ارزیابی کنند و به مستند سازی آن برای استفاده مردم نمایند می باشد. 

 


مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار (Hardware engineering ):


همان طور که از نام این گرایش مشخص است گرایش سخت افزار به اجزای قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای کامپیوتری می پردازد. گرایش سخت افزار نسبت به گرایش نرم افزار دارای درس هایی می باشد که در آن ها عمیلات سنگین ریاضی برای حل معادلات استفاده می شود پس توصیه می شود که اگر به برنامه نویسی و طراحی الگوریتم های مختلف بیشتر از دروس ریاضی علاقه مند هستید گرایش نرم افزار را انتخاب نمایید. فارغ التحصیلان گرایش سخت افزار پس از دوران تحصیلات قابلیت های مانند ساخت پروسس های شبکه, طراحی و پیاده سازی مدارهای توان پایین, پردازش سیگنال و فشرده سازی تصاویر, طراحی مدارهای مجتمع و ... را کسب می نمایند.

 


مهندسی کامپیوتر گرایش فناوی اطلاعات : (Information Technology ):


گرایش فناوری اطلاعات از تلفیق رشته هایی مانند مهندسی صنایع, مدیریت, مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع بوجود آمده است که اشخاصی که قصد تحصیل در این رشته را دارند باید حتما علاقه مند به مباحث مدیریتی و کامپیوتر داشته باشند. 
این گرایش در کشورمان به عنوان IT  که مخفف Information Technology می باشد شناخته می شود که طبق تعریف انجمن فناوری اطلاعات آمریکا به صورت زیر تعریف می شود: 

مهندسی کامپیوتر گرایش فناوی اطلاعات به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصاً برنامه‌های نرم‌ افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد. 

 

بازار کار :


همان طور که گفته شد دانشجویان این رشته می توانند با دانشی که از دروس دانشگاهی بدست می آورند و کسب تجربه از دورهای تخصصی که در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز علمی ارایه می شود می توانند برای خود آینده درخشانی برای کار در بازار ایران پیش بینی نمایند . 
فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر توانایی انجام اموری مانند : 
طراحی وبسایت وبرنامه نویسی برای وبسایت ها
ساخت مدارهای ساده منطقی
طراحی و پیاده سازی الگوریتم ها
طراحی مدارهای مجتمع
طراحی سیستم ها اطلاعاتی
... را کسب می نمایند.


پذیرش در دانشگاه های خارج کشور:


به دلیل کاربرد فراوان این رشته, رشد روز افزون استفاده از کامپیوتر در زندگی روزمره انسان بسیاری از دانشگاه های مطرح دنیا و کشورهای مختلف توجه فراوانی به این رشته تحصیلی دارند و به این دلیل نیز پذیرش برای دانشگاه های خارج از کشور در این رشته آسانتر از رشته های مهندسی دیگر می باشد. توصیه ما با شما این است که اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید علاوه بر دروس دانشگاهی و کسب معدل بالا از دانشگاه های معتبر کشور توجه زیادی به فراگیری زبان انگلیسی و دوره های تخصصی در این رشته نمایید تا بتوانید با رزومه قوی پذیرش دانشگاه های معتبر را کسب نمایید.

برای مطالعه مقاله های آموزشی بیشتر می توانید با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله مورد نظر هدایت شوید:

 - معرفی زبان برنامه نویسی ++C

- معرفی نرم افزار Visual Studio

- آموزش نصب نرم افزار Visual Studio

- آموزش نصب ++C

3 نظر

نیایش:
1397/11/30, 02:11:25 PM, marketcode.ir
پاسخ

با سلام میخواستم بدونم کدوم یکی از این شاخه های رشته کامپیوتر در پر امد تر می‌تونه باشه والبته درخواست کننده از خارج کشور بیشتر داره برای ادامه تحصیل یا کار

Nazanin:
1399/06/15, 01:06:24 PM, www.takhasosno.ir
پاسخ

با تشکر از مطالب مفیدی که بیان کردید. برای یادگیری دروس و نرم افزار های کامپیوتری می توان از سایت های آموزش آنلاین استفاده کرد، یکی از بهترین سایت های آموزش آنلاین که کارش رو تازه شروع کرده، سایت آموزش آنلاین *تخصص نو* می باشد. من از دوره های آنلاین این سایت استفاده کردم و خیلی راضی بودم. https://takhasosno.ir/

فهیمه:
1400/04/14, 01:04:53 PM
پاسخ

سلام خسته نباشید میخواستم بدونم در مقطع کارشناسی میتونیم هر سه گرایش رو یاد بگیریم؟ یا فقط باید یکی از اونهارو انتخاب کنیم

افزودن نظر