در این گزارش به توضیح چگونگی تحلیل دو بعدی سازه یک ایرفویل دلخواه با استفاده از کد اجزا محدود که به زبان فرترن نوشته شده است پرداخته خواهد شد. راهکار روش اجزا محدود، تبدیل سیستم پیوسته به یک سیستم گسسته با تعداد مشخصی درجه آزادی است. در یک مساله المان محدود تعدادی گره وجود دارد که می بایست این گرهها با توجه به نوع بارگذاری و شرایط مرزی تحلیل شوند. تحلیل یک سازه دو بعدی به این روش، نیازمند مشبندی آن سازه است که در این پروژه برای این منظور ابتدا هندسه ایرفویل مورد نظر در نرم افزار انسیس رسم میشود و درآنجا شبکهبندی خواهد شد که این امر باعث میشود ایرفویل به تعداد زیادی المان دو بعدی چهار ضلعی یا سه ضلعی و یا ترکیب این دو مدل تقسیم بندی شود که هر المان دو بعدی دارای دو درجه آزادی در هر گره میباشد. به منظور استفاده از کد مهندسی حاضر، بایستی از نرم افزار انسیس اطلاعات مربوط به ایرفویل که شامل شماره، موقعیت و ارتباط گرهها و المانها با یکدیگر میباشد را در قالب یک فایل متنی استخراج نموده و به عنوان یکی از فایلهای ورودی به کد داده شود تا نتایج موردنظر در هر بخش به دست آیند. در ادامه اين گزارش جزئيات بيشتري در مورد روند انجام شده جهت تحلیل سازهای ایرفویل و به دست آوردن فایلهای خروجی از کد ارائه شده است.
آنچه در این کد خواهید آموخت:
1- محاسبه ماتریس سختی المانهای چهارضلعی و سه ضلعی
2- آشنایی با ماتریس ID در رابطه با باز یا بسته بودن درجات آزادی
3- محاسبه جابجایی گرهای، تنش و کرنش المانها با استفاده از نرم افزار فرترن ( FORTRAN )
4- استفاده از ماژول skyline به منظور تسریع عملیات محاسباتی
نکات و الزامات:
1- این برنامه در همه نسخههای کامپایلرهای فرترن ( FORTRAN ) قابل اجرا است
2- خروجیها در Notepad ,Wordpad قابل مشاهده است
3- آشنایی اولیه با FEM و مفاهیمی مانند ماتریس سختی
4- آشنایی با معادلات تعادل سازهای
5- آشنایی با زبان فرترن ( FORTRAN )
تولید شبکه | |
حوزه تخصصی 1 | شبکه دو بعدی |
حوزه تخصصی 2 | شبکه بی سازمان |
مشخصات کلی | |
تعداد صفحات | 17 |
تعداد صفحات محصول | 1-20 |
فیلم آموزشی | دارد |
معرفی متغیر های ورودی نرم افزار | دارد |
نمودارهای خروجی | دارد |
زبان برنامه نویسی | |
زبان برنامه نویسی اول | FORTRAN |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.