آشنایی با گرایش ساخت و تولید در کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک

نویسنده admin 1397/04/07 0 نظر مطالب,
آشنایی با گرایش ساخت و تولید در کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک

 

در ادامه مقالات آموزشی رشته مهندسی مکانیک در این مقاله آموزشی به آشنایی با گرایش کارشناسی ارشد ساخت و تولید در مهندسی مکانیک می پردازیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

همان طور که از نام این گرایش مشخص است دانشجویان این گرایش به فراگیری مفاهیم و تکنولوژی های ساخت و تولید می پردازند.

در این گرایش دانشجویان به آشنایی با تکنولوژی های مرتبط با جوشکاری, ریخته گری, طراحی کارخانجات, طراحی کارگاه های تولیدی, فرم دهی به فلزات, ابزارسازی, خودروسازی, ساخت و تولید ماشین آلات صنعتی و ... می پردازند.

در توضیحی دیگر پاسخ دادن به این سوال که یک قطعه به چه روشی ساخته می شود و چه روشی باید بکار گفته شود تا بتوان به تولید با کیفیت و با صرفه یک قطعه در صنایع مختلف پرداخت بر عهده مهندسین مکانیک گرایش ساخت و تولید است.

 

در توضیح دیگیری طبق تعریف انجمن مهندسین ساخت و تولید ایران رشته‌ای از مهندسی است که به تحصیلات و تجاربی نیازمند است تا رویه‌های مهندسی را در پروسه‌های تولید (جوشکاری، ماشین کاری، تعمیرات و نگهداری و غیره) در همهٔ زمینه‌ها آموخته، به کار برده و کنترل کند. این به توان برنامه‌ریزی در فرایندهای تولید نیازمند است تا دربارهٔ ابزارها، روندها و ماشین‌آلات و تجهیزات تحقیق کند و آن‌ها را بهبود بخشد و امکانات و سیستم‌ها را برای تولید فراورده‌های با کیفیت و هزینه بهینه یکی کند.

 

فارغ التحصیلان این گرایش می توانند با توجه به نیاز کشور به صنایع تولیدی همانند خودروسازی, کشاورزی, تسلیحاتی, ابزارسازی و ... به فعالیت بپردازند. لازم به ذکر است که به دانشجویان این گرایش توصیه می شود که در کنار مفاهیم تئوری و دانشگاهی به فراگیری نرم افزارهای مربوطه به این گرایش نیز بپردازند. به این دلیل که همان طور که از نام این گرایش مشخص است به ساخت و تولید محصولات مختلف پرداخته می شود که برای تولید و طراحی از نرم افزارهای مختلفی در این زمینه استفاده می گردد.

 

دانشجویان این گرایش در دوره کارشناسی ارشد موظف به گذراندن 32 واحد درسی می باشند که در ادامه به برخی از دروس آن اشاره خواهیم نمود.

 

دروس اصلی

 

طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر

سیستم های تولید صنعتی

شکل دهی فلزات یا متالوژی در تولید

ریاضیات پیشرفته

سمینار

 

بازارکار این رشته در داخل و خارج ایران می توان گفت بسیار زیاد و امید بخش می باشد. تقریبا در تمامی صنایع و کارخانجات تولیدی نیاز به مهندسین مکانیک می باشد. در خارج از کشور نیز برای مثال در ایالات متحده این شغل در سال 2016 تقریبا 16% که برابر با 35 هزار شغل بوده است رشد داشته است که هر ساله در حال گسترش می باشد.

 

برای آشنایی بیشتر با سایر مقالات آموزشی رشته مهندسی مکانیک می توانید با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله های مربوطه هدایت شوید:

 

- مروری بر روش هاس بهبود انتقال حرارت در رکوپراتورها

- مقدمه ای بر مدل سازی احتراق

- آشنایی با مفهوم جوشش و چگالش

- آشنایی با مدل های جریان آشفتگی

 

 

افزودن نظر