-
سبد خرید شما خالی است!
در مقالات آموزشی مهندسی مکانیک گرایش سیالات در گذشته به مدل سازی احتراق در نرم افزار های مهندسی OpenFoam و Fluent پرداخته شده که امیدواریم برای شما عزیران در ارایه مقالات آموزشی و پژوهشی, پایان نامه های کارشناسی ارشد مفید واقع شود.
وروديهاي مورد نياز يك مدل احتراق شامل اطلاعات هندسه، شرايط جريان در ورودي محفظه احتراق و همچنين اطلاعات و مشخصات ميدان جريان ميباشد. شناخته شده ترين روشهاي مدلسازي فرايند احتراق، مدلهايي مانند جريان واکنشي CFD و ديناميک احتراق محاسباتي CCD ميباشند. ميتوان گفت همواره در روشهاي توسعه داده شده مدلهاي احتراق، رابطهاي ميان دقت محاسبات ميدان جريان و دقت تحليلهاي شيميايي وجود دارد. به عنوان مثال، در روشهاي CFD، با وجود اينكه ميدان جريان با دقت بالايي محاسبه ميشود، ولي در تحليلهاي شيميايي ساده سازي نسبتاً زيادي انجام ميشود. اين درحالي است كه در ساير روشها عموماً در محاسبات ميدان جريان ساده سازي ميشود و در مقابل واكنشهاي شيميايي با دقت بالاتري مورد مطالعه و مدلسازي قرار ميگيرند. شناخته شده ترين مدلهاي مورد استفاده در شبيه سازي جريان واكنشي عبارتند از:
در ميان روشهاي فوق، دو روش ابتدايي محدود به عدد دامكولر )Damkohler( بزرگ ميشوند. چنانچه در معادله زير نمايش داده شده است، عدد دامكولر بزرگ به معناي نسبت زماني واكنش به نسبت زماني جريان كوچك است.
مدلهاي Fast-chemistry به طور گسترده در مدلسازي شعله هاي ديفيوژن استفاده ميشود. درحاليكه، مدلهاي Flamelet براي مدلسازي انواع شعله هاي ديفيوژن و پيش آميخته كاربرد دارند. در مدلهاي تعادلي زمان سكون (Residence time) بسيار بزرگي براي فرايند احتراق در نظر گرفته ميشود، به نحوي كه زمان كافي به منظور رسيدن به شرايط تعادلي وجود دارد. لازم به توضيح است كه چنين مدلي ميتواند براي محاسبه توزيع دما در محفظه احتراق مناسب باشد، اما در واقع واكنشهاي فراواني در احتراق وجود دارد كه به تعادل نميرسند و وجود چنين فرضياتي سبب ايجاد خطاهاي بزرگي در روند محاسبات و به ويژه تخمين محصولات احتراق و آلايندهها ميگردد.
شبكه واكنش دهنده هاي شيميايي (CRN) روش ديگري است كه در مدلسازي فرايندهاي احتراق كاربرد دارد. در اين روش محفظه احتراق به ناحيه هاي كوچكي با مشخصات جريان يكسان تقسيم ميشود و هر ناحيه با مجموعهاي از واكنشهاي شيميايي مدل ميگردد. در اين روش دقت محاسبات شيميايي به بهاي كاهش دقت محاسبات جريان، افزايش مييابد.
بدون توجه به اينكه چه فرضيات و روشي در مدلسازي احتراق مورد استفاده قرار ميگيرد، نخستين گام در مدلسازي فرايندهاي احتراق، مدلسازي و تعريف نحوه واكنش واكنش دهنده ها با يكديگر و توليد محصولات ميباشد. چنين مدلي مكانيزم احتراق (Combustion mechanism) ناميده ميشود.
با وجود اينکه به صورت کلي ميتوان واکنش سوخت و هوا را با واکنشي شيميايي در يک خط نشان داد که در آن واكنشدهنده ها در يک طرف و محصولات احتراق در سمت ديگر قرار گيرند؛ ولي، اين تنها يک نماي کلي از آن چيزي است که در واقعيت رخ ميدهد و به هيچ وجه تمام داستان را بيان نميکند. اين نوع واکنشهاي شيميايي که به آنها واکنش کلي گفته ميشود، محصولات نهايي اصلي را بيان ميکنند و اطلاعاتي راجع به واکنشهاي مياني انجام شده در فرايند احتراق و محصولاتي که در نسبت اندک توليد شده اند در اختيار نميگذارند. فرمولاسيون محصولات نهايي نتيجه برخورد مولکولهاي سوخت و هوا نميباشد. در واقع، امکان توليد محصولات نهايي از برخورد مستقيم مولکولهاي سوخت و هوا بسيار اندک ميباشد و بيشتر محتمل آن است که تعدادي مولکول و اتم مياني که مسئول توليد محصولات نهايي ميباشند، توليد شود. اين واکنشها با نام واکنشهاي مقدماتی (Elementary reaction) شناخته ميشوند و تصويري نزديک به آنچه در واقع در محفظه احتراق رخ ميدهد در اختيارمان قرار ميدهند.
.
واکنشهاي مقدماتي نشان ميدهند که چگونه مولکولها و راديکالهاي ناپايدار و با عمر کوتاه ميتوانند واکنش دهند و محصولات پايدار و نهايي را توليد کنند. احتراق هر نوع سوخت با هوا داراي مکانيزم احتراق مخصوص به خود است. بسياري از تحقيقات، آزمايشها و مطالعات در مورد يافتن مکانيزم احتراق سوختهاي مختلف و هوا انجام شده است. حتي در برخي مواقع مکانيزمهاي مختلفي براي يک نوع سوخت در شرايط کاري گوناگون محفظه احتراق تعريف شده است. به منظور کاهش پيچيدگي مکانيزم احتراق مولکولهاي بزرگ سوخت، واکنشهاي اوليه مقدماتي که مسئول شکستن مولکول سوخت به مولکولهاي کوچکتر ميباشد در قالب چند واکنش کلي شيميايي بيان ميشود. در اين روش، مکانيزمهاي احتراق موجود براي مولکولهاي کوچکتر سوخت با واکنشهاي کلي مربوط به شکستن مولکولهاي بزرگ سوخت ترکيب ميشوند.
نكته ديگر اين است كه بسياري از سوختهاي هيدروکربني در صنعت که مشتق شده از نفت خام ميباشند، شامل ترکيبي از انواع هيدروکربنها ميباشد. براي مثال، سوختهاي هوايي شامل بيش از 300 نوع ترکيب هستند. مدل کردن مکانيزم احتراق تمامي ترکيبات به کار رفته در سوخت کاري مشکل و غير ممکن ميباشد. در چنين مواردي به منظور کاهش تعداد ترکيبات سوخت به تعدادي قابل مديريت (10 تا 15 مورد) مدل جانشينی (Surrogate model) مورد استفاده قرار ميگيرد. مدل جانشيني در احتراق اسپري، ميدان جريان داخلي، مکانيزم احتراق و تستهاي آزمايشگاهي کاربرد دارد.
برای مدل سازی احتراق از نرم افزارهای مهندسی پرکاربرد Fluent و OpenFoam بسیار استفاده می شود که شما می توانید با یادگیری نرم افزار های Fluent و Openfoam به ارایه مقالات آموزشی و پژوهشی و پایان نامه کارشناسی ارشد بپردازید .
برای آشنایی با مقاله های آموزشی در رشته مهندسی مکانیک می توانید با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله های مربوطه هدایت شوید:
آموزش نصب نرم افزار Visual Studio