رشته مهندسی مکانیک

نویسنده admin 1396/02/02 0 نظر مطالب,
رشته مهندسی مکانیک

 

مهندسی مکانیک (Mechanical engineering)، استفاده از اصول و تکنیک‌های حل مسئله مهندسی با تکیه بر قوانین سینتیک و سینماتیک، از طراحی تا تولید برای هر شيء است. رشته مهندسی مکانیک را می‌توان جزء گسترده‌ترین و جامع‌ترین رشته‌های مهندسی به حساب آورد؛ به طوری که این رشته طراحی و ساخت قطعات کوچک (سنسورهای با ابعا میکرو، نازل پرینتر جوهرافشان، سیستم‌های نانو سیال و ...) تا سیستم‌های با ابعاد بزرگ و صنعتی (هواپیماها، فضاپیماها، ماشین‌آلات پرس هیدرولیکی و پنوماتیکی و ... ) را شامل می‌شود. به طور کلی مهندسی مکانیک با هر چیزی که به نوعی حرکت کند، از بدن انسان گرفته تا ماشین‌های بسیار پیچیده صنعتی سر وکار دارد.

 

علوم تخصصی همچون فناوری نانو، تبدیل و فرآوری مواد به کمک لیزر،‌ احتراق، طراحی تجهیزات میکروسیالی، مواد پیشرفته، مکانیک شکست، سایش، ارتعاشات و بیومکانیک همگی در زیر مجموعه رشته مهندسی مکانیک قرار می‌گیرند. انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME ) لیست 36 بخش فنی، شامل سیستم‌های انرژی پیشرفته، مهندسی هوافضا، مهندسی ضایعات جامد و مهندسی نساجی را جزء حوزه‌های مرتبط با رشته مهندسی مکانیک طبقه‌بندی نموده است. مهندسان مکانیک به منظور درک هر چه بهتر سیستم‌های مکانیکی، مباحث متنوعی شامل مکانیک سیالات ، مکانیک جامدات، ترمودینامیک، انتقال حرارت، کنترل، طراحی و ساخت اجزای صنعتی و مواردی از این قبیل را می‌آموزند.

 

در یک تقسیم‌ بندی کلی می‌توان رشته مهندسی مکانیک را به سه زیر شاخه مکانیک جامدات، سیالات و ساخت و تولید تقسیم نمود. زیرشاخه ساخت و تولید همانطور که از اسم آن پیداست پروسه و تکنیکهای مربوط به ساخت قطعات و تجهیزات مکانیکی را شامل می‌شود. اما دو زیرشاخه اول یعنی حوزه جامدات  و سیالات، شباهت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند (دانشجویان این دو گرایش تنها بیست واحد غیر مشترک را میگدرانند)  به طوری که در هر دو از اصول حرکت و دینامیک، برای توصیف، مدلسازی و تحلیل سیستم‌ّهای مورد بررسی استفاده می‌گردد.

 

جدایش این دو حوزه از آنجا آغاز می‌شود که سیالات بر خلاف جامدات قادر به تحمل فشار یا به بیان درست‌تر تنش نیستند و مقاومتی را در برابر تنش نشان نمی‌دهند. این امر باعث گردیده است که به معادلات و قوانینی متفاوت از حوزه مکانیک جامدات برای توصیف حرکت سیالات نیاز باشد. وظیفه مهندس مکانیک سیالات در وهله اول شناخت قوانین حاکم بر سیالات (مایعات و گازها) ، و در مرحله بعد توانایی تحلیل و مدلسازی سیستم‌های سیالاتی می‌باشد . سیستم‌ّهای سیالاتی دارای گستره وصف‌ناپذیری می‌باشند .

 

جریان خون عبوری در بدن انسان ، شکل‌گیری جریانات آب و هوایی ، جریان هوا روی بال هواپیما ، خنک‌کاری سیستم‌های الکترونیکی ، جریان سیال داخل توربین‌ها، کمپرسورها، پمپ‌ّها و دمنده‌ها، سرمایش و گرمایش به وسیله تجهیزات تهویه مطبوع، حرکت کشتی‌ها و شناورها، همگی جزء مواردی هستند که مکانیک سیالات در توضیح عملکرد آنها نقش دارد. علاوه بر این به دلیل مشابه بودن قوانین بنیادین حرکت سیالات با مکانیزم‌های انتقال حرارت (رسانایی، جابجایی و تشعشعی) ، رشته مکانیک سیالات ، مباحث انتقال حرارت را هم در خود می‌گنجاند و بر این اساس در اکثر مجامع آموزشی ، از این حوزه به عنوان مهندسی حرارت و سیالات یاد می‌شود.

 

به طور کلی یک مهندس مکانیک جامدات می‌بایست شناخت جامعی بر قوانین حاکم بر پدیده مورد بررسی را داشته باشد تا بر اساس آن بتواند راه حل مناسب برای مساله مورد نظر پیدا کند . به عنوان مثال پروسه طراحی بدنه خودرو طی چند مرحله انجام می‌پذیرد. در گام نخست که طراحی مفهومی نام دارد مهندس مکانیک بر اساس ماهیت مساله یک راه حل کلی و مناسب پیشنهاد میدهد و سپس در مرحله طراحی اولیه لازم است رفتار سازه مورد نظر تحت بارگذاری های مختلف همچون استاتیکی ، دینامیکی ، ارتعاشی ، کمانشی و ... بررسی گردد تا براساس آن جنس و شکل هندسی  اولیه آن تعیین گردد .

در مرحله نهایی که طراحی دقیق نام دارد اشکالات طرح انتخابی از هر نظر مرتفع میگردد و با درنظر گرفتن آیتمهایی همچون امکان سنجی تولید طرح انتخابی ، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بودن و ... طرح نهایی شده و مدل سه بعدی به همراه نقشه های تولیدی آن آماده می‌گردد. 

  

طول دوره تحصیل :

 

دانشگاه‌های ایران اعم از دولتی و آزاد ، رشته مهندسی مکانیک را در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند . سنوات مجاز تحصیل برای دوره کارشناسی پیوسته ، ۴ سال (۸ ترم) ؛ طول دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ، ۲ سال (۴ ترم) و در مقطع دکتری نیز سنوات مجاز برابر ۴ سال (۸ ترم) می‌باشد.

 

چارت واحدهای درسی :

 

در دانشگاه‌های ایران، در مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک سه گرایش اصلی وجود دارد : حرارت و سیالات ، طراحی جامدات ،‌ ساخت و تولید . دانشجویان در مقطع کارشناسی رشته مکانیک ملزم به گذراندن ۱۴1 واحد می‌باشند . از میان این ۱۴1 واحد، ۲۰ واحد مربوط به دروس عمومی (معارف ، ادبیات فارسی ، انگلیسی عمومی و تربیت بدنی) ، ۲۷ واحد مربوط به دروس پایه (ریاضی ، فیزیک، شیمی ، محاسبات عددی و آزماشگا‌ه فیزیک) ، ۶۱ واحد مربوط به دروس اصلی (استاتیک ، دینامیک ، ترمودینامیک ، مکانیک سیالات ، مقاومت مصالح ، طراحی اجزا، نقشه‌کشی صنعتی ، مبانی مهندسی برق ، دینامیک ماشین ، علم مواد ، ریاضی مهندسی ، کنترل ، ارتعاشات و آزمایشگاه‌های دروس مکانیک سیالات ، ترمودینامیک ، زبان تخصصی ، انتقال حرارت ، مبانی مهندس برق ، دینامیک و ارتعاشات)، ۲۱ واحد مربوط به دروس تخصصی (بنا بر درخواست دانشجویان ، گرایش دانشجویان و امکانات دانشگاه)، ۵ واحد مربوط به دروس اختیاری ، ۱واحد کارآموزی ، ۳ واحد کارگاه تخصصی و ۳ واحد پروژه تخصصی می‌باشد.

 

در مقطع کارشناسی ارشد ، دانشجویان ملزم به گذراندن ۳۲ واحد می‌باشند . در مقطع ارشد ، عموماً سه گرایش تبدیل انرژی و طراحی کاربردی و ساخت و تولید در دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شود . در گرایش تبدیل انرژی ، عموماً ۱۲ واحد مربوط به دروس اصلی (محاسبات عددی پیشرفته ، ریاضی مهندسی پیشرفته ، مکانیک محیط‌های پیوسته و سیالات پیشرفته یا ترمودینامیک پیشرفته) ، ۱۲ واحد اختیاری (بنا بر درخواست دانشجویان و امکانات دانشگاه) ، ۲ واحد سمینار و ۶ واحد پروژه می‌باشد .

گرایش طراحی کاربردی به زیرشاخه های دیگری همچون ، تحلیل تنش ، دینامیک کنترل و ارتعاشات ، مواد مرکب و ... تقسیم بندی می شود که دانشجویان ملزم به گذراندن 9 واحد اصلی اجباری (محاسبات عددی پیشرفته ، ریاضی مهندسی پیشرفته 1 ، مکانیک محیط‌های پیوسته 1 ) ، 6 واحد اصلی انتخابی بسته به گرایش مربوطه از دروس الاستیسیته ، روش اجزا. محدود، دینامیک پیشرفته ، طراحی اجزا. پیشرفته ، ارتعاشات سیستم های ممند ، 9 واحد تخصصی یسته به گرایش مربوطه ۲ واحد سمینار و ۶ واحد پروژه می باشند.

 

آینده شغلی، درآمد، بازار کار:

 

طبق گزارش اداره آمار نیروی کار آمریکا BLS ، در ماه می ۲۰۱۵ میانگین حقوق سالانه مهندسان مکانیک ۸۸۱۹۰ دلار می‌باشد . این اداره افزایش پنج درصدی فرصت‌های شغلی را برای مهندسان مکانیک در طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ پیش‌بینی نموده است ؛ که در مقایسه با سایر مشاغل در حد متوسط است . در سال‌های آینده نیاز صنایع به مهندسان مکانیک همچنان پابرجا خواهد ماند‌ ؛ به طوری که طراحی و ساخت نسل جدید وسایل نقلیه ، مانند خودروهای الکتریکی و اتومبیل‌های دیزلی پاک جزء مسئولیت‌های غیر قابل چشم‌پوشی مهندسان مکانیک به حساب می‌آید .

 

همچنین ، با افزایش اشتیاق صنایع به اتوماسیون ماشین‌آلات ، نیاز به مهندسان مکانیک جهت طراحی ماشین‌آلات خودکار و کارآمد بیش از پیش احساس خواهد شد . علاوه بر این ، تولید انرژی از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد ، خورشید و امواج دریا با کاهش هر چه بیشتر سوخت‌های فسیلی امری اجتناب‌ناپذیر است . این امر خود فرصتی گرانبها برای مهندسان مکانیک جهت فعالیت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشد . از دیگر حوزه‌های قابل پیش‌بینی جهت فعالیت هر چه بیشتر مهندسان مکانیک می‌توان به نانوتکنولوژی اشاره کرد .

 

کاربردهای گوناگون و رو به افزایش نانوتکنولوژی مانند خنک‌کاری قطعات و چیپ‌های الکترونیکی ، درمان  انواع سرطان ، افزایش تبادل حرارت در مبدل‌های حرارتی (مبحث نانو سیالات) ، ساخت و طراحی سازه های هوایی ساخته شده از نانو کامپوزیتها  ... فرصت مغتنمی را برای مهندسان مکانیک جهت ورود به حوزه نانوتکنولوژی به وجود می‌آورد . بنابراین با توجه به اینکه رشته مهندسی مکانیک فارغ از گرایش آن یکی از رشته هاییست که به نحوی با تمام فعالیت های صنعتی در ارتباط است لذا آینده شغلی مناسب نسبت به دیگر رشته های مهندسی را دارا می باشد .

به عنوان نمونه صنایع خودروسازی ، هواپیمایی ، پالایشگاه ها و نیروگاهها بخشی از صنایع فعال و کارآمد در کشور هستند که مهندسین مکانیک در آنجا مشغول به فعالیت می باشند .

 

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

 

دانشجویان رشته مهندسی مکانیک پس از گذراندن دوره کارشناسی ، می‌توانند تحصیلات تکمیلی را در رشته مهندسی مکانیک و یا سایر رشته‌های مرتبط ، همانند مهندسی هوافضا و یا مهندسی شیمی ، در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دهند . هم اکنون در ایران ، در مقطع کارشناسی ارشد ، دو گرایش تبدیل انرژی (حوزه سیالات) و طراحی کاربری (حوزه جامدات) ، بیشترین سهم را در پذیرش دانشجو به خود اختصاص داده‌اند . گرایش‌های ساخت و تولید ، خودرو ، مواد مرکب ، بیومکانیک ، سلاح و  ماشین‌های ریلی دیگر گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک را در مقطع ارشد تشکیل می‌دهند. دانشگاه‌های کشور در مقطع دکتری نیز، در گرایش‌های تبدیل انرژی ، طراحی کاربری ، ساخت و تولید ، خودرو و بیومکانیک پذیرش دانشجو دارند .

 

زمینه‌های فعالیت در مهندسی مکانیک:

 

مهندسی مکانیک طیف وسیعی از موقعیت‌های شغلی را شامل می‌شود و مهندسان این رشته تقریباً در تمامی صنایع مشغول به فعالیت هستند . که اهم آنها به شرح ذیل می باشد :

  • هوافضا : طراحی ، ساخت و نگهداری هواپیماها ، هلی‌کوپترها ، پهباد ها ، ماهواره ها و ...
  • خودروسازی : طراحی ، مدلسازی و ساخت اجزای خودرو شامل بدنه ، موتور، سیستم تعلیق ، سیستم ترمز، سیستم محرکه و ...
  • دریایی : مدلسازی و ساخت انواع کشتی‌ ، شناور، هاورکرافت ، رزم‌ناو و ...
  • ریلی : طراحی ، ساخت ، مدیریت و نگهداری سیستم‌های ریلی
  • نظامی : طراحی و ساخت تجهیزات دفاعی و تجاهمی کشور همچون جنگنده‌، تانک‌، کشتی‌، موشک و ...
  • برق : انواع تجهیزات مربوط به نیروگاه ها اعم از گازی و ترکیبی مانند پره های توربین ، بویلر و ...
  •  شیمیایی : شامل صنایع نفت و پتروشیمی ، صنایع داروسازی
  • تأسیسات و تهویه مطبوع : طراحی و اجرای تأسیسات ساختمانی و صنعتی
  • احتراقی : طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های نوین احتراقی و گرمایشی   
  • الکترونیک : طراحی سیستم‌های جدید برای خنک‌کاری قطعات و مدارهای الکترونیکی

 

موارد فوق تنها بخش کوچکی از توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود جهت فعالیت مهندسان مکانیک را نشان می‌دهد . مسلماً ابداع و ابتکار جزء جدایی‌ناپذیر در هر فعالیت مهندسی می‌باشد و مهندسان مکانیک نیز باید بتوانند با توسعه تکنولوژی ، توانایی‌های خود را گسترش دهند و همگام با نیاز‌های جامعه قدم بردارند . این‌ چنین است که فرصت‌های شغلی از چند مورد محدود به صدها و یا شاید هزاران مورد افزایش پیدا می‌کند.

 

مهندسان مکانیک معروف ایران :

 

در این بخش به معرفی اجمالی برخی از اساتید برجسته و سرشناس رشته مهندسی مکانیک ایران در دو حوزه حرارت و سیالات و طراحی جامدات می‌پردازیم .

 

حوزه حرارت و سیالات :

 

دکتر مهدی بهادری‌نژاد : استاد بازنشته مکانیک دانشگاه صنعتی شریف . ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۴۲ از دانشگاه ایلی‌نویز آمریکا دریافت نمودند . دکتر بهادری‌نژاد جزء چهره‌های ماندگار و دارای نشان درجه اول دانش (از سوی فرهنگستان علوم) هستند . کتاب تهويه و سرمايش طبيعي در ساختمان هاي سنتي ايران که به قلم استاد بهادری‌نژاد است در سال ۱۳۸۵ به عنوان کتاب سال معرفی گردید .

 

دکتر مهرداد تقی‌زاده منظری : استاد مکانیک دانشگاه صنعتی شریف. ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۷۵ از دانشگاه سوانزی انگلستان دریافت کردند . دکتر منظری در زمینه جریان‌های چند فازی در محیط‌های متخلخل ، شبیه‌سازی جریان سیال و انتقال حرارت در فرآیند‌های تولید ، سیالات غیر نیوتونی  و ... فعالیت می‌نمایند . از جمله دروس تخصصی که توسط ایشان تدریس می‌شود می‌توان به تئوری لایه مرزی ، جریان‌های چندفازی در محیط‌های متخلخل و پردازش موازی در دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) اشاره نمود .

 

دکتر کیومرث مظاهری : استاد مکانیک دانشگاه تربیت مدرس . ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۷۶ از دانشگاه مک-گیل کانادا دریافت نمودند . دکتر مظاهری هم‌اکنون ریاست دانشکده مکانیک دانشگاه مدرس و انجمن احتراق ایران را عهده‌دار هستند . زمینه کاری ایشان ، شبیه سازي عددي جریان‌هاي واکنشی ، احتراق در ابعاد میکرو، شبیه‌سازي احتراق در کوره‌هاي صنعتی و تکنولوژي‌های جدید احتراقی است . ایشان به طور تخصصی دروس احتراق پیشرفته ، موتورهای احتراق داخلی پیشرفته و مکانیک سیالات پیشرفته را تدریس می‌نمایند .

 

دکتر محمدحسن سعیدی : استاد مکانیک دانشگاه صنعتی شریف. ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۷۸ از دانشگاه شریف دریافت کردند . دکتر سعیدی به طور تخصصی دروس ترمودینامیک پیشرفته ، کرایوژنیک ، نیروگاه‌های پیشرفته  را تدریس می‌نمایند .

 

دکتر کاظم هجران‌فر : استاد هوافضای دانشگاه صنعتی شریف . ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۸۱ از دانشگاه تهران اخذ نمودند . حوزه فعالیت ایشان مباحث آیرودینامیک و هوافضا است .

 

دکتر مسعود دربندی: استاد هوافضای دانشگاه صنعتی شریف . ایشان مدرک دکتری خود را در سال ۱۹۹۶ از دانشگاه واترلو کانادا دریافت نمودند . حوزه فعالیت ایشان CFD ، دینامیک مولکولی ، جریان‌های چندفازی آشفته ، مدل‌های آشفتگی ، آیرودینامیک و ... می‌باشد . دکتر دربندی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به آموزش دروسی همچون توربوماشین‌های پیشرفته ، جریان‌های ویسکوز پیشرفته و CFD پیشرفته می‌پردازند .

 

دکتر فرشاد کوثری : استاد مکانیک دانشگاه تهران . ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۶۸ از پلی‌تکنیک ویرجینیا آمریکا دریافت نمودند . زمینه فعالیت ایشان انتقال حرارت معکوس ، انتقال حرارت تابشی ، طراحی وبهینه‌سازی سیستم‌های حرارتی و دینامیک مولکول می‌باشد . دکتر کوثری در مقطع کارشناسی ارشد دروس انتقال حرارت تشعشعی و روش‌ّهای هدایت حرارتی معکوس را تدریس می‌نمایند .

دکتر وحید اصفهانیان : استاد مکانیک دانشگاه تهران . زمینه فعالیت ایشان سیالات و ماشین‌های آبی است .

 

دکتر کیوان صادقی : استاد مکانیک دانشگاه تهران. ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۷۵ از دانشگاه تورنتو کانادا دریافت کردند . زمینه فعالیت ایشان سیالات و ماشین‌های آبی است و به طور تخصصی دروس مکانیک سیالات غیر نیوتونی و تئوری لایه‌ّ مرزی را تدریس می‌نمایند .

 

دکتر بیژن فرهانيه : استاد مکانیک دانشگاه صنعتی شریف . ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۷۱ از دانشگاه چالمرز سوئد دریافت کردند . زمینه‌های تخصصی ایشان شامل انتقال حرارت معکوس و توربوماشین‌ها می‌باشد .

 

دکتر صادق تابع جماعت : استاد دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی امیر کبیر : ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۷۹ از دانشگاه Tohoku  ژاپن دیافت کردند . ‌ایشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به تدریس دروسی مانند سوخت و احتراق پیشرفته و دینامیک موتورهای موشک می‌پردازند .

 

دکتر مسعود میرزایی : استاد دانشکده هوافضای دانشگاه خواجه نصیر . ایشان مدرک دکتری خود را در سال ۷۹ از دانشگاه تربیت مدرس اخذ نمودند . زمینه فعالیت ایشان مباحث آیرودینامیک ، روش بولتزمن ، بر‌ هم‌کنش سازه وسیال (FSI) و ... می‌باشد . ایشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به آموزش دروس CFD ، آیرودینامیک و جرریان‌های تراکم‌پذیر می‌پردازند .

 

دکتر احمدرضا پیشه‌ور : استاد مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان . ایشان علاوه بر CFD، در زمینه جریان‌های چندفازی ، جریان‌های تراکم‌پذیر و ... نیز فعالیت می‌کنند . دکتر پیشه‌ور علاوه بر داشتن مقالات متعدد علمی ، سردبیر ژورنال Journal of Computational Methods in Engineering هستند و درس CFD پیشرفته را به طور تخصصی تدریس می‌نمایند .

 

دکتر محمد جواد مغربی : استاد مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد . ایشان در مقطع کارشناسی ارشد محاسبات عددی پیشرفته را آموزش می‌دهند .

 

دکتر محمد حسین کریمیان : استاد دانشکده مهندسی هوا و فضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر. ایشان مدرک دکتری خود را از دانشگاه اونتاریو کانادا اخذ نموده‌اند .

 

دکتر محمد مهدی علیشاهی : استاد مکانیک دانشگاه شیراز . زمینه‌های تخصصی آیرودینامیک و دینامیک پرواز می‌باشد . در مقطع دکتری ایشان به تدریس تولید شبکه محاسباتی و آیرودینامیک بال و بدنه می‌پردازند .

 

دکتر فرهادی : استاد مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل . ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۸۴ از دانشگاه شهید باهنر کرمان دریافت کردند . زمینه‌های تحقیقاتی ایشان شامل مباحث CFD، پیل سوختی ، شبکه بولتزمن و مدلسازی جریان‌های آشفته می‌باشد .

 

دکتر همایون امداد : دانشیار مکانیک دانشگاه شیراز . ایشان بر روی مباحث آیرودینامیک و CFD به طور تخصصی فعالیت می‌کنند .

 

دکتر وحید حسینی : دانشیار مکانیک دانشگاه صنعتی شریف . ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه آلبرتا کانادا دریافت کردند . ایشان به طور تخصصی بر روی فرآیندهای احتراقی و روش‌های گوناگون کاهش آلاینده‌ها و همچنین طراحی موتور‌های احتراق داخلی کار می‌کنند .

 

دکتر حجت قاسمی : دانشیار مکانیک دانشگاه علم و صنعت . ایشان دکتری خود را از دانشگاه شریف دریافت کرده‌اند . ایشان به طور تخصصی بر روی فرآیندهای احتراق و گازسازی وسیستم‌های پیشرانش پیشرفته فعالیت می‌نماید .

 

دکتر سیدمصطفی حسینعلی پور : دانشیار مکانیک دانشگاه علم و صنعت . ایشان مدرک دکتری خود را از دانشگاه McGill کانادا اخذ نموده‌اند . حوزه تحقیقاتی ایشان شامل سیستم‌های تولید و تبدیل انرژی ، سیستم‌های فرآیندی مواد غذایی و ... می‌باشد . دکتر حسینعلی پور در مقاطع تحصیلات تکمیلی به آموزش انتقال حرارت پیشرفته ، CFD، توربولانس ، جریان‌های چندفازی و ... می‌پردازند .

 

دکتر مرتضی بهبهانی نژاد : دانشیار مکانیک دانشگاه شهید چمران اهواز . ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۸۰ از دانشگاه تهران دریافت نمودند . زمینه‌های تخصصی ایشان شامل روش المان مرزی ، حفاظت کاتدی ، تحلیل آیرودینامیکی سازه‌ها و مدلسازی رتبه کاسته جریان غیر دائم می‌باشد .

 

دکتر محمود اشرفی‌زاده : دانشیار مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان . ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۷۶ از دانشگاه واترلو کانادا دریافت کردند . زمینه تحقیقاتی ایشان شامل مباحث شبیه‌سازی جریانهای احتراقی ، CFD، تولید شبکه، شبیه‌سازی جریان سیالات غیر نیوتنی ، شبکه بولتزمن  و ... می‌باشد .

 

دکتر فرشاد ترابی : استادیار مکانیک دانشگاه خواجه نصیر . ایشان دکتری خود را در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه تهران دریافت نمودند . موضوعات تحقیقاتی مورد علاقه ایشان ، CFD، باتری‌ها ، محیط‌های متخلخل ، انرژیهای تجدید پذیر و ... می‌باشد .

 

دکتر علی خالقی : استادیار مکانیک دانشگاه صنعتی شاهرود . زمینه‌های تحقیقاتی ایشان شامل CFD ، علوم نیروگاهی و پرتابه‌ها می‌باشد . ایشان در مقطع کارشناسی ارشد دروس مکانیک سیالات پیشرفته ، توربولانس ، CFD و لایه مرزی را آموزش می‌دهند .

 

دکتر علی سررشته داری : استادیار مکانیک دانشگاه صنعتی شاهرود . زمینه‌های تحقیقاتی ایشان شامل مدلسازی جریان چند فاز ، طراحی تجهیزات آزمایشگاهی ، انرژی‌ّهای نو و تجدید پذیر و ... می‌باشد . 

 

دکتر حامد مقتدری : ایشان استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه الزهرا می‌باشد .  

 

حوزه جامدات :

 

دکتر محمد تقی احمدیان :  استاد دانشگاه صنعتی شریف، زمینه تخصصی ایشان ، ارتعاشات ، میکرو و نانو مواد می باشد .

دکتر میرعباس جلالی : استاد دانشگاه صنعتی شریف ، زمینه تخصصی ایشان ، دینامیک سیستمهای غیرخطی می باشد . 

دکتر اصغر نثیر: استاد دانشگاه صنعتی شریف ، زمینه تخصصی ایشان ، تحلیل تنش ، مکانیک مواد مرکب و ... می باشد .

دکتر محمد حسن نائی : استاد دانشگاه تهران ،  زمینه تخصصی ایشان ، تحلیل تنش ، مکانیک مواد مرکب و ... می باشد .

دکتر ناصر سلطانی : استاد دانشگاه تهران ، زمینه تخصصی ایشان ، تحلیل تنش ، مکانیک شکست ، مکانیک مواد تابعی مدرج و ... می باشد .

دکتر محمد محجوب: استاد دانشگاه تهران، زمینه تخصصی ایشان، دینامیک، کنترل، ارتعاشات، آکوستیک و ... می باشد.

 دکتر محمد رضا اسلامی : استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، زمینه تخصصی ایشان ، ترموالاستیسیته ، کمانش حرارتی ، مکانیک مواد تابعی مدرج می باشد .

دکتر محمود شاکری : استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، زمینه تخصصی ایشان ، الاستیسته ، مکانیک ضربه ، مکانیک مواد مرکب ، تحلیل تنش ورق و پوسته می باشد .

دکتر شهریار فریبرز : استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، زمینه تخصصی ایشان ، الاستیسیته ، مکانیک شکست ، مکانیک مواد مرکب می باشد .

دکتر محمود مهرداد شکریه : استاد دانشگاه علم و صنعت ایران ، زمینه تخصصی ایشان ، مکانیک مواد مرکب ، الاستیسیته  و مکانیک شکست می باشد .

دکتر شاهرخ حسینی هاشمی : استاد دانشگاه علم و صنعت ایران ، زمینه تخصصی ایشان ، دینامیک ، مکانیک ضربه ، مکانیک مواد مرکب ، آکوستیک و ارتعاشات و ... می باشد .

دکتر مجیدرضا آیت اللهی : استاد دانشگاه علم و صنعت ایران ، زمینه تخصصی ایشان ، مکانیک شکست ، تحلیل تنش ، مکانیک مواد مرکب ، الاستیسیته  و ... می باشد .

 

مهمترین نرم‌افزارهای مورد استفاده در مهندسی مکانیک :

 

از مهم ترین نرم افزار های مورد استفاده در مهندسی مکانیک در حوزه سیالات می توان به : Fluent ,CFX ,OpenFoam ,Gambit ,Fortran ,Matlab ,pipeflow و در حوزه جامدات می توان به : Abaqus, Catia, Maple, Matlab, Adams, Ansys, Autocad و اشاره نمود.

 

دانش و مهارت مورد نیاز مهندس مکانیک :

 

جوهره مهندسی ، توانایی حل مسأله است . با در نظر گرفتن این موضوع به عنوان هسته مرکزی مهندسی ، مهندسان مکانیک نیاز به خلاقیت و ابتکار دارند . آنها باید علاوه بر اینکه درک درستی از وظیفه محول شده داشته باشند ، بایستی مهارت‌های فردی همچون رهبری گروه و مدیریت تعارضات را در خود پرورش دهند . طراحی و خلق محصول تنها بخشی از معادله است ، دانستن نحوه ارتباط و کار با افراد ، ایده‌ها ،‌ داده‌ها و اقتصاد ، یک مهندس مکانیک کامل را می‌سازد . مهارت‌های کلیدی که یک مهندس مکانیک باید از آنها بهره‌مند باشد ، عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های فنی کارآمد
  • توانایی کار در شرایط سخت و تنش‌زا
  • خلاقیت و ابتکار
  • مهارت ارتباط کلامی و نوشتاری
  • آگاهی از اقتصاد و تجارت
  • توانایی کار گروهی
  • توانایی ارائه محصول و نوشتن گزارش
  • مهارت در ریاضی و فیزیک به عنوان دروس پایه

 

افزودن نظر