در دهههای اخیر به علت افزایش نگرانکننده نرخ گرمایش زمین، آلودگی هوا و روند صعودی قیمت سوختهای فسیلی، توجه محققین به انرژیهای تجدیدپذیر مانند انرژی حرارتی هدر رفت اگزوز خودروها جلب شده است. در این پژوهش یک سیکل جذبی آب و آمونیاک با هدف استفاده در سیستم یخچال خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. این سیکل از انرژی هدررفت اگزوز موتور بنزینی به عنوان منبع تامین کننده گرمای ژنراتور استفاده میکند. این مدل، همزمان مزیت استفاده بهینه از سوخت و کاهش آلودگی ناشی از آن را به دنبال دارد. در این مطالعه، به منظور کوپل یک سیستم تبرید جذبی با اگزوز خودرو از سیکل جذبی پخشی استفاده شده است. لذا با استفاده از نرمافزارهای تجاری مدلی از سیستم اگزوز خودرو و یخچال تهیه گردیده و امکان بهرهبرداری از چنین سیکلی به عنوان سیستم یخچال خودرو مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش برای نمونه موتور X-100 (موتور خودرو پراید) با نرمافزار GT-Power به صورت تک بعدی شبیهسازی شده تا شرایط خروجی دود اگزوز نظیر دبی و دما، در دور موتورهای مختلف حاصل گردد. برای نیل به این هدف باید ورودیهای نرمافزار دقیقا مطابق با واقعیت به نرمافزار وارد شوند. بدین منظور این ورودیها باید از شرکت سازنده دریافت گردند. درادامه با توجه به پیچیدگی که در شبیهسازی سیکلهای جذبی پخشی و متغیر بودن بسیاري از پارامترها در شرایط مختلف عملکردي وجود دارد، مناسبترین روش برای شبیهسازی استفاده از نرمافزار تجاری EES میباشد. این نرم افزار به دلیل دارا بودن ویژگیهای خاص نظیر امکان شناسایی معادلاتی که باید همزمان حل شوند و دسته بندی آنها، دارا بودن تعداد زیادی توابع ریاضی و خصوصیات ترموفیزیکی مناسب برای محاسبات و... به خوبی میتواند شرایط سیال سیکل را در هر نقطه محاسبه کند. به همین علت در این پژوهش برای شبیهسازی حالت پایای سیکل از این نرمافزار استفاده شده است. در ادامه از نرمافزار MATLAB برای برقراری ارتباط مابین این دو نرمافزار شبیهسازی استفاده شده است. در انتها با توجه به نتایج، به بررسی و بحث راجع به قابلیت استفاده از چنین سیستمی به عنوان سیستم یخچال خودروهای بنزینی پرداخته میشود.
آنچه در این شبیهسازی خواهید آموخت:
1- نحوه به کارگیری الگوهای از پیش تعریف شده در نرمافزار GT-Power
2- نحوه مقداردهی به الگوها در نرمافزار GT-Power
3- تعریف شراط مختلف به عنوان ورودی در نرمافزار GT-Power
4- مدلسازی به روش FRM در نرمافزار GT-Power
4- نحوه کوپله شدن معادلات بقا در سیکل تبرید جذبی، در نرمافزار EES
5- نحوه مدلسازی پمپ حباب و محفظه اختلاط در نرمافزار EES
6- فراخوانی توابع کتابخانهای در نرمافزار EES
7- نحوه تغییر عملکرد سیکل تبرید جذبی پخشی با تغییر هر یک ورودیها
نکات و الزامات:
1- آشنایی با اصطلاحات موتور نظیر ریتارد سوپاپها و نقطه مرگ بالا و ...
2- در اختیار داشتن اطلاعات طراحی موتور
3- در اختیار داشتن اطلاعات فیزیکی سیکل تبرید جذبی پخشی
4- تسلط بر روابط ترمودینامیکی و معادلات بقا
5- آشنایی با نرمافزارهای GT-Power ،EES و MATLAB
برای آشنایی با نرم افزار Matlab می توانید
با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله های مورد نظر هدایت شوید. لازم به ذکر است
که نرم افزار Matlab از
پرکاربردترین نرم افزار های مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک می باشد که بسیاری از دانشجویان با
استفاده از نرم افزار Matlab به ارایه
پایان نامه های کارشناسی ارشد, پروژه های صنعتی, پژوهشی و علمی می پردازند.
- آشنایی و آموزش نصب نرم افزار Matlab
مشخصات کلی | |
تعداد صفحات | 131 |
تعداد صفحات محصول | 100-150 |
فیلم آموزشی | دارد |
معرفی متغیر های ورودی نرم افزار | دارد |
نمودارهای خروجی | دارد |
زبان برنامه نویسی | |
زبان برنامه نویسی اول | EES |
زبان برنامه نویسی دوم | GT-POWER |
زبان برنامه نویسی سوم | MATLAB |
سیالات | |
حوزه تخصصی 1 | سایر |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.