گاز شهری (عمدتاً حاوی متان و اتان است) در حین حرکت در درون مجاری جریانی دچار افت فشار زیاد میشود. علل افت فشار در این لولهها وجود اصطکاک دیوارهها، اتلاف هد (انرژی) توسط ادوات و وسایلی چون زانویی، اتصالات، نشتی، شیرها و ... میباشد. لذا در حین مسیر تعیین میزان افت فشار لولههای مورد نظر اهمیت بسیاری داشته و جهت تعیین میزان هد اتلافی (افت فشار خط) و کمپرسور جبران کننده افت فشار در مسیر جریان، از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. یکی از پدیدههایی که در حین جریان گاز برای آن رخ میدهد، پدیده خفگی است. این پدیده یک پدیده آیزنتالپیک (تغییرات صفر در انتالپی) میباشد. هنگامی که تغییرات دما به فشار برابر با صفر شود، اصطلاحاً خفگی بوجود آمده است. علت این پدیده افت فشار زیاد میباشد و لذا هنگامی که سیال ورودی با فشار بیشتر وارد شود، یا اگر در محلی عقبتر(نزدیکتر به ورودی لوله) از محل ایجاد شدن خفگی در لوله، یک کمپرسور قرار گیرد تا افت فشار ایجاد شده را جبران نماید، می توان از خفگی جلوگیری کرد و جهت گرادیان فشار در هیچ جای جریان تغییر پیدا نخواهد کرد. در این شرایط می توان گفت با وجود اصطکاک زیاد، جریان میتواند بدون اینکه فشارش به صفر (در جایی نرسیده به خروجی= محل خفگی) برسد، از لوله خارج شود و تنها در خروجی که سیال فشارش با فشار اتمسفریک برابر می شود، فشار برابر صفر شود.
آنچه در کد CFD_Gas_Chocking خواهید آموخت:
1- نحوه حل بدون بعد معادلات حرکت و انرژی
2- شبیه سازی انواع لوله ها و اصطکاک ها
3- بررسی پدیده خفگی و انواع روش های بوجود آمدن آن با استفاده از نرم افزار FLUENT ( فلوینت )
4- محاسبه میزان فشار و طول لازم جهت رفع این پدیده
5- راهکارهای لازم جهت طراحی بهینه
برای آشنایی با نرم افزار Fluent می توانید با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله های مورد نظر هدایت شوید. لازم به ذکر است که نرم افزار Fluent از پرکاربردترین نرم افزار های مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک می باشد که بسیاری از دانشجویان با استفاده از نرم افزار Fluent به ارایه پایان نامه های کارشناسی ارشد, پروژه های صنعتی و علمی می پردازند.
مشخصات کلی | |
تعداد صفحات | 67 |
تعداد صفحات محصول | 60-80 |
نمودارهای خروجی | دارد |
زبان برنامه نویسی | |
زبان برنامه نویسی اول | FLUENT |
سیالات | |
حوزه تخصصی 1 | جریان تراکم پذیر |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.