در این پژوهش با توجه به اهمیت کاهش مصرف سوخت، راهکاری برای کاهش نیروی پسای بدنه پلتفرم ملی ارائه شده است. کاهش اختلاف فشار عقب خودرو با جلوی خودرو در کاهش نیروی پسای خودرو بسیار موثر است. در این تحقیق با به کارگیری عملگرهای مکنده و دمنده در سطح خودرو، نیروی پسای فشاری کاهش یافته است. به منظور بررسی شرایط آیرودینامیکی پلتفرم ملی، تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) با استفاده از نرم افزار FLUENT ( فلوینت ) انجام گرفته است. جهت نشان دادن رفتار گردابه ها، چند رویکرد در این پژوهش در نظر گرفته شده است. ابتدا مدل متوسط زمانی RANS ، رفتار کلی جریان عبوری از بدنه پلتفرم ملی را شبیهسازی کرده است. تاثیر مکش و دمش بر جریان اصلی با استفاده از مدل URANS بررسی شده است. کاهش نزدیک به 19درصد در نیروی پسا با استفاده از مکش و دمش در این حالت محاسبه شده است. در مرحله بعد، با توجه به قابلیت مدل LES در حل گردابه های بزرگ و تاثیرگذار جریان، ناحیه ی عقب خودرو توسط این مدل شبیهسازی گردیده است. مدل ترکیبی LES و URANS بکار برده شده را Zonal LES یا ELES گویند. در مدل ELES، ناحیه ای از جریان با توجه به تراکم شبکهبندی، توسط LES و بقیه حوزه جریان توسط مدل URANS شبیهسازی میشود. با توجه به قابلیت LES می توان رفتار گردابهها را نسبت به زمان نمایش داد. تعامل جریان مکش و دمش کنترلی با گردابهها و تاثیر آن در نیروی پسای پلتفرم ملی، بررسی شده است. در شرایط کنترل فعال جریان با مکش و دمش ثابت، نزدیک به 12 درصد تفاوت بین ضریب نیروی پسا در دو فاز مختلف گردابههای تشکیل شده در عقب خودرو به دست آمده است.
ویژگی های پروژه:
۱- ارائه اولین الگوریتم یکپارچه طراحی کنترل فعال جریان آشفته با استفاده از نرم افزار FLUENT ( فلوینت )
۲- بکارگیری روشهای ترکیبی بمنظور ارضای دقت و هزینه
۳- تولید هندسه از هندسه ی Part By Part
۴- پیچیدگی هندسی و مش زنی دشوار
۵- بزرگی حوزه مورد بررسی و عدد رینولدز بالا
۶- اولین نمونه ی تحقیقاتی انجام شده از جهت روش و حجم و امکانات می باشد.
نکات و الزامات:
1- توجه به امکانات سخت افزاری در پروژه ها عامل تعیین کننده جهت انتخاب روش حل است.
2- در این پروژه با توجه به گستردگی حوزه حل جریان و عدد رینولدز بالا و نیاز به بررسی دقیق مسئله در ناحیه ی عقب خودرو از Zonal LES استفاده شده است.
3- روش حل انتخابی الزاماتی دارد اعم از بررسی دقیق شبکه و روش RANS بکارگرفته شده و ارزیابی توسط مدل آزمایش شده ای همچون بدنه احمد دارد.
4- روش کنترل فعال جریان با دبی ثابت شیوهای است که قابلیت مسئله جهت کاهش نیروی پسا با روش کنترل فعال جریان با دبی متغیر را تعیین میکند.
برای آشنایی با نرم افزار Fluent می توانید با کلیک بر روی عنوان های زیر به مقاله های مورد نظر هدایت شوید. لازم به ذکر است که نرم افزار Fluent از پرکاربردترین نرم افزار های مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک می باشد که بسیاری از دانشجویان با استفاده از نرم افزار Fluent به ارایه پایان نامه های کارشناسی ارشد, پروژه های صنعتی و علمی می پردازند.
مشخصات کلی | |
تعداد صفحات | 112 |
تعداد صفحات محصول | 100-150 |
فیلم آموزشی | دارد |
نمودارهای خروجی | دارد |
زبان برنامه نویسی | |
زبان برنامه نویسی اول | FLUENT |
سیالات | |
حوزه تخصصی 1 | توربولانس |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcuLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam iaculis egestas laoreet. Etiam faucibus massa sed risus lacinia in vulputate dolor imperdiet. Curabitur pharetra, purus a commodo dignissim, sapien nulla tempus nisi, et varius nulla urna at arcu.